Експортери та імпортери поліпшили свою оцінку роботи української митниці / фото УНІАН

Українські експортери та імпортери цього року покращили свою оцінку роботи митниці, про що свідчать результати щорічного опитування Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.

Читайте такожМитниця та Податкова об'єднають свої інформаційні системи

Як повідомила старший науковий співробітник інституту Ірина Федець в ході онлайн-презентації результатів дослідження, було опитано більше тисячі підприємств, які займаються експортом або імпортом або об'єднують експорт та імпорт.

Відео дня

"Ми щороку опитуємо підприємства, як вони оцінюють роботу митниці, і на основі їх відповідей ми розробили індекс сприйняття роботи митниці, і чим він більший за шкалою від -1 до 1, тим більше підприємств вважають роботу митниці ефективною", - розповіла Федець.

Оцінка роботи української митниці

За її словами, оцінка роботи митниці підприємствами в нинішньому році покращилася – індекс сприйняття роботи митниці досяг значення 0,43, і це найбільше значення з 2015 року.

"Майже третина опитаних вважають її ефективною і такою, що не потребує змін (27,9%), це найвища частка таких відповідей за всі роки опитувань. 52,9% вважають, що робота митниці досить ефективна, але вимагає деяких змін", - зазначила експерт.

При цьому 15,3% опитаних вважають, що робота митниці неефективна, але масштабні реформи можуть покращити ситуацію. 3,9% вважають роботу митниці зовсім неефективною, і це найменша кількість опитаних за весь час.

Оцінка експортерів та імпортерів

Загалом, згідно з результатами опитування, експортери краще оцінюють роботу митниці, імпортери - гірше і частіше вимагають масштабних реформ. Що стосується галузі, то найкраще оцінюють роботу відомства в сільському господарстві.

"У нас цього року продовжує зростати частка підприємств, які не зустрічали жодних проблем у роботі митниці. Якщо у 2016 році їх було майже 13%, то в цьому році їх частка зросла майже вдвічі – до 23,5%", - повідомила Федець.

фото УНІАН

Конкретні проблеми митниці

Що стосується конкретних проблем, то перше місце, за даними дослідження, займає недосконалість митного законодавства - про це повідомили 33,3% респондентів. 25,2% вважають проблемою усвідомлене завищення митної вартості, 20,3% - недостатню прозорість і відкритість. Майже стільки ж-20,2% - назвали корупцію і хабарництво, а 19,5% відзначили застаріле технічне оснащення.

При цьому проблема недосконалого митного законодавства покращилася у 2020 році - на неї вказали 33,3% респондентів проти 45,6% у 2018 році та 56,2% у 2016-му.

Також в ході опитування респонденти дали оцінку роботі "Нової Митниці", яка функціонує з грудня 2019 року. Так, 48,1% оцінили роботу на відмінно і добре, 8% - незадовільно і нижче середнього. 29,7% дали середню оцінку, а 14,2% вагалися з відповіддю. При цьому 2/3 респондентів не вважають, що ефективність роботи митниці змінилася в порівнянні з 2019 роком.

Що цьому передувало

  • Кабінет міністрів у грудні 2018 року прийняв рішення реорганізувати Державну фіскальну службу України шляхом поділу її на державні податкову і митну служби.
  • За підсумками конкурсного відбору 5 липня 2019 року керівником Державної митної служби став перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.
  • Держмитслужба офіційно запрацювала з 8 грудня минулого року.
  • Робота відомства піддавалася критиці через провал з виконання дохідної частини держбюджету. 24 квітня 2020 року на позачерговому засіданні Кабінет Міністрів України звільнив керівника митної служби Нефьодова, а також трьох його заступників.
  • Після цього міністр фінансів Сергій Марченко заявив про рестарт Державної митної служби та Державної податкової служби та втрату довіри до звільнених керівників.
  • 19 серпня Кабінет Міністрів тимчасово поклав обов'язки голови Державної митної служби на Андрія Павловського.