фото УНІАН

Україна може збільшити використання шлаків у дорожньому будівництві як мінімум у п'ять разів. Такий висновок зробив аналітик GMK Center Андрій Глущенко у своєму дослідженні для круглого столу «Техногенні відходи. Як збільшити використання промислових шлаків в Україні».

В Україні налічується близько 430 тис. км доріг. Якщо щорічно ремонтувати хоча б 3 тис. км (близько 0,6% їх кількості), то споживання шлаків збільшиться мінімум до 5 млн т – це в п'ять разів більше, ніж сьогодні, заявляє Глущенко.

«Нам пора зрозуміти, що перехід на використання шлаків замість щебеню та піску з кар'єрів – це питання державної екологічної політики. З іншого боку, важливо, щоб дорожні роботи фінансувалися», – додав він.

Відео дня

Як відмінний приклад застосування шлаків для прокладки доріг аналітик навів нещодавнє будівництво ділянки вулиці в австралійському Сіднеї. Частину дорожнього полотна австралійці зробили з геополімерного бетону. Бетон виготовлений із суміші доменного шлаку та золи від ТЕС. Поки тестова ділянка дороги, і стан полотна будуть контролювати датчики. Якщо досвід виявиться успішним, його застосування будуть розширювати.

Інший приклад теж родом з Австралії – це кільцева дорожня розв'язка Oak Flats Interchange в Новому Південному Уельсі. На її будівництво пішло близько 50 тис. т шлаків. Проект здійснила австралійська компанія ASMS, яка вже утилізує до 1,2 млн т шлакомістких матеріалів в рік.

За словами Глущенка, Україна використовує приблизно вдвічі менше шлаків, ніж інші країни світу. У 2018 році країна утилізувала менше половини від шлаків металургійного виробництва – 48% доменних шлаків і 37% сталеплавильних шлаків, навів дані Андрій Глущенко. Українські підприємства країни відправили на утилізацію лише 4,9 млн т шлаків, або 45,5%. При цьому 2,1 млн т пішло на виробництво цементу, ще 1 млн т – на дорожнє будівництво.

З іншого боку, наша країна може наростити використання шлаків ще за двома напрямками: збільшити їх частку у виробництві цементу та за рахунок експорту, вважає аналітик GMK Center. Сьогодні українські цементні заводи додають близько 24% шлаків в свою продукцію. Водночас у світі частка шлаку в складі цементних сумішей, у тому числі шлакопортландцементу, становить від 35 до 95%. Крім того, є потенціал для збільшення завантаження українських цементних заводів.

«Зросте завантаження – виросте і використання шлаків», – підкреслив Андрій Глущенко.

У 2017 році Україна посіла 12-е місце в світі за виробництвом сталі – і лише 29-е з експорту шлаків, стверджує Андрій Глущенко. На його думку, уся справа в дороговартісній логістиці. Витрати на транспортування шлаків можуть доходити до 90% кінцевої ціни.

«Експортна ціна шлаку з України – $3,5/т. Тому нам цікаві ринки з високими цінами. Є сенс розглядати ринки з ціною не менше $35/т», – вважає аналітик GMK Center.

За його словами, такі гроші за шлаки платять на півночі Європи (Великобританія, Швеція), на Близькому Сході (Кувейт), в Північній і Західній Африці (Алжир, Гана, Кот Д'івуар). Ємність ринків з ціною $35 і вище – до 1,4 млн т в рік.

«У цілому використання шлаків – це сучасна тенденція економіки замкненого циклу і шлях до більш екологічного майбутнього», – підвів підсумок аналітик GMK Center.