Фото УНІАН

Міністерство юстиції не погодило наказ Мінінфраструктури про обмеження термінів експлуатації вагонів, лобіюючи таким чином інтереси різних груп, які ввозять такий старий рухомий склад на територію України.

Про це пишуть "Українські новини" з посиланням на видання Дело. 

Тривалі переговори учасників ринку з регулятором і «УЗ» призвели до появи спочатку повної прямої заборони на ввезення вагонів з боку Кабміну, а потім - до проекту наказу Мінінфраструктури "Про затвердження Порядку встановлення заборони експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті", де розписані граничні терміни експлуатації для різних типів вагонів. Крім того, документом встановлено правила проведення капремонтів - їх мають проводити вагоноремонтні підприємства України.  

Відео дня

У суботу агентство "РБК-Україна" повідомило, що Мін'юст повернув наказ Мінінфраструктури, документ має бути скасований. А якщо відомство Олександра Кубракова все ще хоче вирішити проблему, то проект документа потрібно розробляти заново і знову погоджувати з усіма зацікавленими сторонами. 

Фактично такий стан справ зводить до нуля всі домовленості і компроміси, досягнуті на ринку. В оточенні міністра стверджують, що таким чином він спробує вступити в переговори про коригування документа в інтересах великих промислових груп. 

Вони є найбільшими вантажовідправниками і найбільше зацікавлені в наявності на ринку дешевих вагонів, незалежно від їх віку, небезпеки експлуатації та руйнівного впливу на інфраструктуру. Інтереси таких відправників перетинаються з інтересами власників таких вагонів. Крім "УЗ", це також структури компаній Ріната Ахметова, Дмитра Фірташа, Андрія Веревського. 

Однак найбільш скандальним стало ввезення вагонів в обхід прямої заборони Кабміну компанією з дуже заплутаною "біографією" - ТОВ "Альфара", до якої може мати відношення один з членів Наглядової ради "Укрзалізниці" Адомас Аудіцкас. ЗМІ детально писали про те, як "Альфара" імпортувала старі вагони з Росії. Одним з бенефіціарів "Альфари" в момент ввезення понад 1900 вагонів з Росії влітку 2020 року був Даріус Закараускас, який в Україні також представляє інтереси групи BGS відомого литовського бізнесмена Гедемінаса Жемяліса. 

У квітні 2021 року Держбюро розслідувань і Нацполіція проводили обшуки в «Укрзалізниці», низці компаній, які брали участь у схемі незаконних поставок старих вагонів з Росії. У переліку компаній -  "Альфара", "Пієспі капітал", "БГС Рейл". Крім того, обшуки проводили і в офісі у Адомаса Аудіцкаса, який, як вважають слідчі, міг бути одним з координаторів схеми з боку «УЗ». 

"Подальше блокування і скасування наказу Мінінфраструктури вигідні і великим вантажовідправникам, і "Укрзалізниці", і учасникам різних схем, які збираються і надалі" накачувати " український ринок металобрухтом під виглядом вантажних вагонів. А ось у мотивації Дениса Малюськи може бути кілька причин. Перша - "запрошення до переговорів" всіх зацікавлених сторін і спроба "продати" їм час блокування наказу. Якщо сильніші "аргументи" виявляться у вагонобудівників — вони зможуть хоч наступного місяця запустити програму модернізації вантажного вагонного парку країни. Якщо у "промисловців" - вони ще якийсь час зможуть отримувати вигоду з низьких тарифів на оренду дешевих (хоч і напіврозвалених) вагонів. Друга - бажання догодити кому-небудь конкретному з пулу бенефіціарів блокування: або металургам, або зерновикам, або міжнародним асоціаціям. Надалі це може бути "продано" під соусом підтримки українського бізнесу / захисту іноземних інвестицій / розвитку ринкової конкуренції. Третя-бажання допомогти "друзям-реформаторам", які стоять за схемою "Альфари" (а можливо — і за іншими аналогічними схемами, про які поки невідомо)", - резюмує видання.