Збільшення кількості нікотинових рецепторів на мембрані призводить до підвищення чутливості нейрона до подальшого впливу нікотину / фото naked-science.ru

Кожного разу, коли курець вдихає тютюновий дим, невеликі молекули нікотину легко долають гематоенцефалічний бар'єр і потрапляють у мозок. Однією з головних його мішеней стають нікотиночутливі ацетилхолінові рецептори (nACh-r) на поверхні нервових клітин. Зв'язуючись з ними, нікотин викликає каскад відповідних ефектів, включаючи легку ейфорію.

Проте цим його вплив не обмежується. Молекули нікотину проникають всередину нейронів, де їхня подальша доля залишається ще туманною і погано вивченою. Про це йдеться в статті в Journal of General Physiology, передає Naked Science.

Читайте такожВчені налякали чоловіків-курців: шкідлива звичка позначається на інтелекті їхніх дітей та навіть онуків

У дослідженні описано метод, що дозволяє візуалізувати розподіл молекул, які потрапили в клітину. Для цього біологи сконструювали штучну систему, що складається з двох білків. Один з них вибірково зв'язується з нікотином і змінює форму, призводячи до активації другого, флуоресцентного білка. Такий «датчик» можна вибірково вносити в потрібні ділянки клітини й за світінням та його загасання з'ясовувати, де і коли саме накопичується нікотин.

Перші ж експерименти показали, що вже через кілька секунд після внесення в середовище, на якому вирощувалася культура нейронів, нікотин проникав всередину клітин і опинявся в ендоплазматичній мережі. Ці складчасті структури слугують клітинам головною «фабрикою» і «складом», де синтезуються і тимчасово зберігаються нові білки, в тому числі рецептори nACh-r.

Вчені помітили, що під впливом нікотину їхній «термін зберігання» скорочується, рецептори починають активніше мігрувати до клітинної мембрани — місця своєї основної роботи. Збільшення кількості нікотинових рецепторів на мембрані веде до підвищення чутливості нейрона до подальшого впливу нікотину. В результаті кожна наступна сигарета здається трохи більш приємною, ніж попередня. Можливо, цей механізм відіграє певну роль у розвитку адикції та шкідливої звички.

Раніше вченим вдалося отримати штучний фермент, здатний швидко розкладати нікотин, що надходить в організм.