Ілюстрація / REUTERS

Опубліковано документи, які показують, що більш ніж 170 військовослужбовців підрозділів ППО РФ знаходилися поблизу кордону в Ростовській області в день, коли з установки ЗРК «Бук» був атакований рейс МН17, внаслідок чого загинули 298 пасажирів.

Документи про забезпечення безпеки на дорогах загального користування при пересуванні російських військ у червні 2014 року без грифа «секретно» опинилися у розпорядженні «Нової газети».

Читайте такожПрем'єр Нідерландів поговоривши із Зеленським про катастрофу МН17

Відео дня

Також в руках журналістів виявилися виписки з наказів про взяття військовослужбовців ППО на утримання і виділення їм сухих пайків.

«З паперів випливає, що більш ніж 170 військовослужбовців підрозділів ППО РФ знаходилися поблизу кордону в Ростовській області в день, коли з установки ЗРК «Бук» був атакований рейс МН17. А 15 липня, за два дні до трагедії Боїнга, вони отримали сухі пайки на 5 діб», – пише видання.

Міжнародна слідча група (JIT), яка займається розслідуванням трагедії, дійшла  висновку, що "Боїнг" був атакований з комплексу "Бук", наявного в розпорядженні проросійських бойовиків на Донбасі. Сама установка потрапила до них, за висновками слідчих, з території Росії і мала приналежність до 53-ї бригади ППО (військова частина 32406) під Курськом. Експерти JIT вивчили свідчення і кадри аматорської зйомки за 23-25 червня 2014 року, а саме фото і відео пересування колон російської військової техніки по дорогах загального користування поблизу західних кордонів. На тих кадрах зображена та установка "Бук" з частково видним бортовим номером 332.

фото novayagazeta.ru
фото novayagazeta.ru

На записах, зроблених на Донбасі, видно, що "Бук" пересувається на білому тягачі "Вольво" у супроводі кількох цивільних машин. Російська влада, і в першу чергу Міноборони РФ, назвали доповідь JIT бездоказовою, а відео - та фотоматеріали, сфальсифікованими.

фото novayagazeta.ru

"Висновки JIT про маршрут пересування курського «Бука 332», як ми бачимо, можуть підтвердитися документами самих військових, які опинилися у розпорядженні «Нової газети». Зокрема, телефонограми чергового по 11-й регіональній військовій автомобільній інспекції (ВАІ) капітана Бєляєва від 22 червня 2014 року можна дізнатися про наказ начальникам територіальних ВАІ організувати 23 червня супровід військової техніки по дорогах загального користування. Наказ надсилається, зокрема, керівництву 56-й курської та 47-ї воронезької ВАІ, що знову підтверджує встановлений маршрут руху", - пише видання.

фото novayagazeta.ru

З документів, які вивчили журналісти, видно, що перевезення техніки курської бригади ППО здійснювався силами 69-ї бригади матеріально-технічного забезпечення (в/ч 11385).

В іншому папері, підписаному підполковником з 69-ї бригади Алад'їним, наводиться список кількох вантажівок з водіями, які прибудуть в Курськ з Бєлгорода, щоб відправитися далі. Зокрема, там фігурує КамАЗ з «чорним» держномером 4267 АН і його водій — рядовий Бутикрв А. Н. Пізніше саме цей КамАЗ потрапить в об'єктиви аматорської зйомки при перевезенні «Бука 332» у Міллерово.

Також Аладьїн вказує, що начальником колони Камазів призначений старший лейтенант Іскандерів. Наводяться імена ще двох офіцерів «для довідок та погоджень» — підполковника Віталія Рижова і майора Олексія Єгорова.

«Отже, з 23 по 25 червня колона військової техніки слідує з Курська на військову базу Міллерово поблизу українського кордону. Це підтверджують кадри аматорської зйомки і документи самих військових. Подальші події можна реконструювати за документами про харчування особового складу. Зокрема, котельному постачанні – триразовому гарячому харчуванні, передбаченому як у польових, так і в стаціонарних умовах», – пише «Нова газета».

Як випливає з наказу за підписом т.в.о. командира частини 32406 підполковника Демидова і т.в.о. начальника штабу майора Горбатих, курські військові прибули в Міллерово 15 липня 2014 року. В папері наведено поіменний список з більш ніж 170 осіб; першим серед них значиться командир частини полковник Мучкаев.

«Пойменованих нижче... вважати тими, що відправилися у відрядження в Міллерово для несення бойового чергування з 15 липня 2014 року. Зарахувати на котлове забезпечення з 15 липня і видати сухий пайок на 5 діб. Зняти з котлового забезпечення з 15 липня», – йдеться в документі.

В якості підстави наводиться телеграма начальника військ ППО РФ від 13.07.2014.

фото novayagazeta.ru

«Ще раз підкреслимо цікаві деталі: з документів випливає, що противоракетчики прибуом в Міллерово майже на три тижні пізніше, ніж їхня техніка; вони були зараховані на котлове забезпечення, тут же з нього зняті, але при цьому отримали сухпайки на 5 діб (видається у разі, коли приготування їжі неможливо). Судячи з цих деталей, противоракетчики явно не збиралися довго затримуватися з «бойовим чергуванням» в 30 км від кордону і разом з сухпайками ніби вирушили з Міллерово в інше місце. Чи це Так? І як пояснити, що незабаром одна з машин курської бригади ППО виявилася поміченою по інший бік кордону?», – зазначають журналісти.

Видання нагадує, що в телефонній розмові між російським генералом Олегом Іванніковим і польовим командиром «ЛНР» Олегом Бугровим, що відбулася 14 липня 2014-го, останній скаржиться на українську військову авіацію, яка «відпрацьовує позиції» сепаратистів. У відповідь Іванніков повідомляє, що потерпіти «ще пару днів залишилося»: «У нас вже є «Бук». На... будемо збивати».

За даними «Нової газети», ці та інші телефонні переговори, наявні в розпорядженні міжнародної слідчої групи, можуть лягти в основу звинувачень вже конкретним російським воєначальникам.

«Факт прибуття військовослужбовців з курської частини в прикордонне Міллерово з датою 15 липня посилює підозри і обґрунтовує питання, висловлені слідчими JIT у минулому році. Наприклад, хто здійснював перевезення бойової машини туди і назад і хто був в екіпажі? Є їхні імена в списку 170 військових з 53-ї бригади, які прибули на «бойове чергування» на кордоні? Хто віддавав їм накази?», – запитують журналісти.

Офіційно командування 53-ї бригади не коментує інформацію щодо власної причетності до трагедії МН17 (як і будь-яку іншу інформацію). Міноборони Росії кілька років повторює одну і ту ж відповідь про те, що ніяка військова техніка не переходила через кордон.

Журналісти вирішили без посередників поговорити з колишніми і нинішніми військовослужбовцями 53-ї бригади.

Так, Іван Євсеєнко не їздив у відрядження в Міллерово, а почав службу за контрактом через кілька днів після трагедії МН17. Зараз він вже звільнився зі служби.

"Ну, це було ще до мене. Ніхто не вірив, що ми таке можемо зробити, - у нас "КамАЗом" не вміють керувати, а тут цілий зенітний комплекс. Я й зараз не вірю", - сказав молодий чоловік.

Діючого офіцера 53-ї бригади, майора Іллю Байбакова журналістам знайти за знайденим адресами не вдалося. Саме Байбаков повинен був забезпечити сухпайками військових, які супроводжували машину з "Буком".

Майор медичної служби 53-ї бригади Ірина Колесник також фігурує в списку військових, які вирушили в Міллерово. Зараз вона працює в курській поліклініці МВС. На розмову з журналістами вона погодилася. Однак під час зустрічі Колесник хотіла з'ясувати, звідки журналістам відомо про неї і про її нинішнє місце роботи. Про трагічні події липня 2014 року розмови не вийшло. В кінці короткої бесіди майор зазначила: "Я нічого вам сказати не можу. Щодо дій (батьківщини) говорити не маю права".