
Кадри з атак, що сталися минулого тижня в російських портах Туапсе і Новоросійськ свідчать про те, що український безпілотний надводний корабель несе кілька волоконно-оптичних дронів в відкидних відсіках уздовж корпусу, пише Forbes.
В публікації вказується, що волоконно-оптичне з'єднання дозволяє дронам літати без радіосигналів, що робить їх несприйнятливими до електронних перешкод, а це є однією з найбільших загроз в сучасному бою дронами.
Вказується, що це перший зафіксований випадок використання волоконно-оптичних дронів, запущених з моря. До цього часу Україна використовувала безпілотники, що не піддаються глушінню переважно на суші.
Однак, їх встановлення на морських платформах розширює радіус дії далеко за межі узбережжя. Завдяки цьому кожен такий корабель стає мобільним дроном-носієм.
Зазначається, що ще в грудні 2024 року Україна натякала на таку можливість. Тоді Військово-морські сили України опублікували відео, на якому показано, як морські дрони-носії запускають ударні дрони FPV з внутрішніх відсіків. Вони були встановлені на безпілотних морських суднах класу "Магура".
Припускається, що модифіковані корпуси мали люки, що відкривалися в морі, дозволяючи дронам FPV злітати. Вони, ймовірно, захищені від солоної води та погодних умов.
"З огляду на обмежені людські ресурси ВМС України, країна покладається на дешеві безпілотні системи, створені для ефективного використання та одноразового застосування", - зазначив експерт з автономних систем Корнельського університету Грегорі Фалько.
В статті йдеться, що наразі як Україна, так і Росія експериментують з способами збільшення дальності дії своїх дронів, зокрема звичайних FPV і волоконно-оптичних варіантів, які є стійкими до глушіння.
"Потенціал цих дронів в основному досяг свого піку. Але інтеграція їх з іншими системами, такими як морські дрононосії, наземні платформи або повітряні пускові установки, відкриває нові можливості", - аналітик з питань оборони та автор бюлетеня "Ukraine’s Arms Monitor" Олена Крижанівська.
Аналітик з відкритих джерел у галузі озброєнь Рой Гардінер вважає, що ця інновація може змінити динаміку війни в Чорному морі.
"Волоконно-оптичні FPV, що перевозяться на морських дронах-носіях, таких як той, що був виявлений біля Краснодара, дозволяють успішно наносити удари по наземних або морських цілях незалежно від засобів протидії електронної війни", - розповів Гардінер.
Він додав, що морські волоконно-оптичні FPV особливо підходять для більш віддалених цілей, таких як Туапсе і Новоросійськ.
Інженер організації Technology United for Ukraine Хайнер Філіп зазначив, що хоча дрони й можна збивати за допомогою рушниць, але їх також можна вивести з ладу, якщо перерізати волоконний кабель під час польоту за допомогою простих інструментів, таких як ножиці або ножі.
В матеріалі йдеться, що поява волоконно-оптичного безпілотника-носія біля Краснодара, а також безпілотника-камікадзе "Магура" біля берегів Туреччини свідчить про те, що безпілотна флотилія України зараз діє майже на всій території Чорного моря.
"На даний момент українські розробники дронів є лідерами у створенні різних типів дронів для різних завдань, і цей досвід не має аналогів навіть у найрозвиненіших економіках та галузях промисловості світу", - заявив старший науковий співробітник Центру нової американської безпеки Семюел Бендетт.
Атаки по НПЗ Росії: останні подробиці
Раніше УНІАН повідомляв, що українські безпілотники вразили нафтопереробний завод в російській Тюмені. Примітно, що відстань до обʼєкта становить близько 2000 км від поточної лінії фронту. Хоча наслідки атаки наразі невідомі, факт полягає в тому, що українські дрони подолали таку відстань. Очевидно, що в Тюмені не були готові до подібного розвитку подій – повітряну тривогу у місті не оголошували.
Також ми писали, що в тимчасово окупованій Феодосії дрони влучили в місцеву нафтобазу, почалася потужна пожежа. Вказується, що спочатку під ударом опинився аеродром "Саки" в Новофедорівці, де після опівночі гриміли вибухи. Потім стало відомо про вибухи у Феодосії, Євпаторії, Сімферопольському районі, а також у районі села Андріївка, поруч із яким розташований аеродром "Кача".