Ілюстрація REUTERS

Падіння цін на нафту марки WTI нижче нуля – це біржова гра, і не означає, що покупцям будуть доплачувати. Але таке падіння показує основні тенденції ринку, зокрема падіння попиту істотніше, ніж скорочення видобутку нафти країнами-учасниками ОПЕК+.

Читайте такожУ Кремлі заявили, що не потрібно "надавати апокаліптичного забарвлення" зниженню цін на нафту

Про це у своїй статті для ZN.UA пише директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін.

Відео дня

"Але те, що відбувається на ринку, насправді не реальна ціна нафти, а спекуляції похідними цінними паперами (деривативами). Адже подешевшав тільки найближчий ф'ючерс (домовленість про поставку). Він експірується у вівторок, і його обвал зумовлений тим, що ніхто зі спекулянтів не хоче займатися поставками фізичної нафти. Спекулянти закривають травневі позиції і йдуть на червневі або інші ф'ючерси. Це — біржова гра... Отже, падіння ціни травневих ф'ючерсів на WTI не означає, що фізичну нафту насправді будуть віддавати за доплату", - пише експерт.

На його думку, обвал цін на травневі ф'ючерси показує настрої інвесторів щодо цінових перспектив нафти. На сьогодні рівень падіння попиту через поширення коронавірусу і карантинних заходів помітно перевершує обсяги зниження видобутку нафти, узгоджені учасниками зустрічі ОПЕК+.

"Тим більше, що згідно з комюніке учасників альянсу квотування нафти почне діяти лише з 1 травня. Тому в травні буде зберігатися значний надлишок нафти за рахунок квітневих поставок", - зазначає Сапегін.

Дешева нафта та український ринок 

За його словами, біржові ціни на нафту, які суттєво впали, не показують співвідношення попиту і пропозиції на реальну нафту і не варто розраховувати, що Україна зможе забезпечити внутрішні потреби економіки завдяки купівлі дешевої нафти.

"Для України в цій ситуації важливий висновок про те, що біржові ціни не показують співвідношення попиту і пропозиції реальної нафти. Кількість біржових угод, що завершуються постачанням нафти, становить одиниці відсотків від усіх угод. Всі інші операції — з "паперовою" нафтою. Біржова ціна показує більшою мірою очікування фінансових спекулянтів, а не реального сектора економіки. Тому розраховувати, що ми зможемо забезпечити внутрішні потреби економіки за рахунок покупки нафти в період мінімальних, зокрема негативних, цін не слід", - пише експерт.

Читайте такожЕксперт розповів про причини та наслідки різкого обвалу на нафтовому ринку

Однак, за його словами, з іншого боку, кон'юнктура цін на нафту і нафтопродукти наших основних постачальників вуглеводнів створює сприятливі передумови для створення державного запасу нафти й нафтопродуктів.

"Але для цього треба вирішити ряд проблем, починаючи з прийняття Верховною Радою закону про мінімальні запаси нафти й нафтопродуктів і закінчуючи пошуком коштів для закупівлі та зберігання таких запасів", - додав автор.

Він додає, що левова частка в собівартості нафтопродуктів припадає на акциз, ПДВ, логістику і супутні витрати АЗС. Тому обвал цін на нафту еталонних марок не означає, що ціни на бензин і дизпальне на АЗС також впадуть. Проте дешеві нафтопродукти можуть стати найважливішою умовою піднесення національної економіки. Відповідно, завдання уряду сприяти зниженню цін, резюмував він.

"Чому в Україні ціни на АЗС не реагують на такі біржові зміни? От би приїхати на заправку, залити повний бак, а тобі ще й доплатили б, виходячи з перерахунку за ціною мінус 50 доларів за барель нафти! Насправді на ціну нафти припадає лише частка витрат при продажу нафтопродуктів. Більша частина — це акцизний податок, ПДВ, логістика та накладні витрати АЗС", - пише експерт.

За його слова, водночас за умов падіння попиту все більш критичним стає питання оптимізації паливної інфраструктури в масштабах країни. Образно кажучи, зайвих АЗС. За оцінками центру "Психея", в Україні кількість АЗС в п'ять разів перевищує потреби ринку. Витрати на їх утримання закладаються в ціну пального і лягають на плечі кінцевого споживача. Ситуацію, коли АЗС стоять на мінімальній відстані один від одного, а часом і зі спільним парканом, важко назвати нормальною.

"З одного боку, завдання уряду — забезпечити ринок якісним пальним, що відповідає вимогам технічного регламенту. З іншого — ціна повинна враховувати реальну купівельну спроможність споживача, а не тільки витрати АЗС. Будучи інфраструктурним товаром, дешеві нафтопродукти можуть стати найважливішою умовою піднесення національної економіки. І обов'язок уряду — забезпечити такі умови", - додав автор.

Як повідомляв УНІАН, травневі ф'ючерси на американську нафту WTI знову опустилися на негативну територію у вівторок після падіння майже до мінус $40 на попередній сесії через побоювання, що США вичерпають потужності для зберігання в умовах надлишку сировини, викликаного пандемією коронавірусу.

Ціна на нафту Brent також впала у відповідь на обвал попиту після зниження економічної активності. Ціна на барель російської нафти сорту Urals також різко знизилася.