В Україні запрацював "антиколекторський" закон / фото ua.depositphotos.com

Закон №1349-IX, відомий у народі як "антиколекторський", запрацював на минулому тижні. Документ регулює роботу колекторських компаній та встановлює вимоги етичної поведінки колекторів в процесі стягнення заборгованості з боржників. Яких змін варто чекати?

По-перше, постановою НБУ №77 від 09 липня 2021 року затверджено відповідне положення, яке встановлює ряд кваліфікаційних вимог до працівників колекторських компаній.

Отже, працівники колекторських компаній повинні відповідати наступним вимогам:

  • зобов’язані мати достатній рівень знань для виконання вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та захист персональних даних.
  • не мати судимості за кримінальні правопорушення, не знятої або не погашеної в установленому законодавством України порядку. 

Тепер спілкування колекторів і позичальників буде проходити цивілізовано і без погроз

Колекторські компанії зобов’язані перевіряти потенційних працівників на відповідність цим вимогам шляхом отримання від кандидата документів, які підтверджують його кваліфікаційні вимоги, перевіряти достовірність поданих даних та проводити співбесіди або тестування останніх.

За порушення прав споживачів колекторськими компаніями та їх співробітниками, невідповідність співробітників вимогам НБУ накладатимуться наступні стягнення:

  • письмове застереження з вимогою виправити помилку.
  • штраф для колекторської компанії.
  • тимчасова заборона колекторської компанії здійснювати свою діяльність.
  • виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній.
  • тимчасова зупинка або анулювання ліцензії колекторської компанії.

По-друге, тепер спілкування колекторів і позичальників буде проходити цивілізовано і без погроз.

Нелегальних ("анонімних") колекторів не буде. Абсолютно всі колекторські компанії до 13 серпня 2021 року повинні бути внесені до реєстру колекторських компаній. НБУ забезпечує вільний цілодобовий безоплатний доступ до інформації з реєстру колекторських компаній у мережі Інтернет, з можливістю перегляду, пошуку, копіювання та роздрукування інформації з реєстру.

Також, фінансові установи тепер зобов'язані інформувати позичальників, з якими колекторськими компаніями вони працюють.

Кожна розмова колектора з боржником тепер буде фіксуватись

Тепер колектор зобов'язаний представитися, повідомити назву компанії і розмір боргу з розбивкою за відсотками, тіла кредиту і неустойки. А також, на вимогу споживача, зобов'язаний надати підтверджуючі документи протягом семи днів. При недотриманні будь-якої з цих умов боржник має повне право не спілкуватися з колектором.

Кожна розмова колектора з боржником тепер буде фіксуватись. Матеріали з фіксацією повинні зберігатися протягом трьох років.

По-третє, відтепер колекторам забороняється:

  • будь-яка комунікація з боржниками з 20.00 до 09.00 (дзвінки, повідомлення, зустрічі та інші форми комунікації).
  • шантажувати, загрожувати, шкодити майну або діловій репутації, вводити в оману з приводу відсотків і неустойки, дзвонити позичальнику або його родичам, сусідам чи колегам.
  • взаємодіяти з боржником понад два рази на добу.
  • передавати інформацію про борг боржника і його особисті дані третім особам, вимагати від родичів і знайомих взяти на себе борг.
  • приховувати номер телефону або адресу, з якої здійснюється дзвінок або відправляється повідомлення.
  • використовувати функцію автоматичного дозвону боржнику.

Якщо ж колектори порушують цей закон, застосовуються санкції до колекторських компаній: 

  • штраф (від 51 000 до 102 000 грн).
  • виключення з реєстру колекторських компаній.
  • кримінальна відповідальність.
  • втрата права займатися колекторським бізнесом.

Таким чином, "антиколекторський закон" позитивно вплине на процес стягнення простроченої заборгованості та нарешті врегулює правовідносини між фінансовою установою та боржником у правовому полі. Кожний клієнт банку зможе отримати всю інформацію про взаємодію з колекторами і прийняти правильне рішення про необхідність отримання кредиту і ризиків у разі проблем з поверненням грошей. Втім, враховуючи, в який "цікавий" час ми живемо, краще не зловживати споживчими кредитами з "привабливими" умовами. 

Олександр Муравський, адвокат юридичної компанії Investment Service Ukraine