Наявність голограми на алкогольних та тютюнових виробах не завадить діяльності тіньового ринку в Україні / фото УНІАН

Кабмін має намір запровадити голограму як додатковий захисний елемент акцизних марок для алкогольних та тютюнових виробів, щоб знизити рівень нелегального ринку.

Однак експерти кажуть, що, по-перше, голограма аж ніяк не вплине на нелегальні виробництво та торгівлю, і, по-друге, це протирічить планам самого уряду та парламенту запровадити електронну акцизну марку замість паперової. Справжня мета марки – дати заробити грошей компанії з орбіти скандального концерну ЄДАПС. Про це повідомляє РБК-Україна.

За даними видання, державний поліграфкомбінат "Україна", який друкує марки, повідомив, що марка для тютюнових виробів з голограмою коштуватиме 25 копійок, для алкоголю - 44 копійки (зараз 9 та 19 копійок відповідно). Зростання ціни майже у три рази викликало негативну реакцію бізнесу.

Відео дня

За даними дослідження ринку нелегальних сигарет, яке на постійній основі проводиться компанією KANTAR Україна, у лютому 2023 року частка нелегальних сигарет досягла 20,2% від загального обсягу ринку. При цьому понад 2/3 нелегальної продукції - це сигарети без марок та з підробленими марками.

"Вітчизняний досвід свідчить про відсутність прямої кореляції між захищеністю марки акцизного податку та обсягом тіньового ринку тютюнових виробів", - каже генеральний директор асоціації "Укртютюн" Наталія Фесюн.

Так, частка нелегальних сигарет зросла з 2,7% від загального обсягу ринку у 2010 році до 8,5% у 2013-му, не дивлячись на те, що усі ці роки на марках були голограми.

Аліна Шолохман, виконавчий директор асоціації "Укргорілка", повідомила, що частка нелегального алкогольного ринку, за різними оцінками, зараз становить 38-40%. На її думку, не лише захищеність марки, а навіть сама наявність марки не має впливу на тіньовий ринок.

За її словами, поліграфкомбінат "Україна" друкує акцизні марки, однак сама голограма є інтелектуальною власністю третіх осіб (компаній), яким державне підприємство сплачує роялті.

У даному випадку мова йде про компанію Industrial Innovation Group, що є реінкарнацією ЄДАПСу (Єдина державна автоматизована паспортна система), відомою тим, що до 2016 була фактичним монополістом з виготовлення документів державного зразка.

Співвласницею Industrial Innovation Group є колишня директор ЄДАПСу Ірина Обіденко – подруга нинішнього директора "України" Тетяни Бондаренко. Голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія навіть не приховував, що мав зустрічі з засновниками компанії і вітав її залученість до проекту "Держава в смартфоні".

За даними джерел видання, саме керівництво "України" і є ініціатором впровадження голограми.

"А якщо пригадати, що у цей саме час Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроекти № 8286 та № 8287, що передбачають запровадження електронної акцизної марки (Е-акциз) та скасування паперової акцизної марки як такої, тоді стає ще менш зрозумілим, для чого потрібна голограма", - підсумовує РБК-Україна.