Депутатську недоторканність краще лишити, але змінити правила її застосування / УНІАН

Після перемоги його партії на парламентських виборах президент України Володимир Зеленський повторив своє бажання ухвалити закон, який скасує депутатську недоторканність. Хоча про такий свій намір він говорив ще під час президентської кампанії.

В Україні скасування недоторканності – популярна ідея. Тому що Верховна Рада лишається одним з державних інститутів, яким українці довіряють найменше. Зазвичай деякі депутати вважають місце в парламенті привабливим саме тому, що воно дає захист від переслідування. А ще можна просувати свої особисті інтереси.

Однак, у скасування недоторканності є й зворотний бік, — пишуть у статті для Atlantic Council колишній голова парламентської групи «Вільних демократів» У Бундестазі й член Фонду Фрідріха Науманна за свободу Манфред Ріхтер і старший експерт незалежної організації приватного права Bertelsmann Stiftung Міріам Космель.

Відео дня

Читайте такожBloomberg: В Україні багатії йдуть в політику заради вирішення власних проблем

В найгіршому випадку скасування може призвести до наступного: українські депутати стануть заручниками милості виконавчої влади замість того, щоб бути ефективною противагою до неї. В українській напівпрезидентській системі уряд також підзвітний парламенту замість того, щоб підкорятися виключно президенту.

Якщо недоторканність депутатів скасують, який час справи можуть йти добре, поки відповідальні люди будуть займати правильні посади. Але щойно їх замінять одержимі владою і жорстокі особи, почнуться проблеми. Буде дуже легко знищити парламент, який стане на шляху, за допомогою сфабрикованих розслідувань чи політично мотивованих звинувачень.

Приклад Камбоджі перед парламентськими виборами 2018 року може послужити свіжим застереженням. Коли напередодні голосування стало зрозуміло, що справи партії президента Гун Сена кепські, парламентська більшість, яка була в руках політичної сили, ухвалила закон про скасування депутатської недоторканності. Невдовзі після цього всіх опозиційних депутатів притягнули до суду або кинули до в’язниці. І партія Гун Сена отримала 100% місць в парламенті.

Читайте такожWashington Post: Україна отримала надзвичайний шанс все змінити

Проблема України криється в тому, як системою недоторканності користуються. Адже вона не повинна захищати окремих депутатів від покарання, а берегти сам парламент і його дії. Іншими словами, недоторканність повинна захищати свободу вираження тих, кого обрали, а не гарантувати безкарність в інших, не пов’язаних з парламентським мандатом, справах.

У розвинених системах парламентаризму на певному етапі розслідування проти депутата парламенту надають консультації. Тоді проводиться перевірка, чи це розслідування не шкодить роботі органу. Якщо парламент робить висновок, що шкоди нема, він скасовує недоторканність депутата. Тоді висуваються обвинувачення і встановлюється запобіжний захід, якщо потрібно. Всі процедури оцінки й скасування недоторканності відбуваються швидко і тихо, щоб процес встановлення верховенства закону не затягувався.

В Бундестагу за це відповідає спеціальний Комітет з питань повноважень і недоторканності. Невеликий, але елітний орган, складений з голів парламентських фракцій, конфіденційно розглядають всі питання, коли правоохоронці ведуть розслідування проти депутата. Вони досягають консенсусу й ухвалюють рішення про передачу пропозиції на розгляд пленарного засідання про скасування чиєїсь недоторканності. Зазвичай рішення ухвалюється без обговорення. Преса дізнається про все лише тоді, коли Бундестаг зробив своє рішення. В Німеччині більшість подібних розглядів відбуваються без драматизму. Вони найчастіше стосуються депутатів, які п’яними сідали за кермо чи порушували правила дорожнього руху. Інколи йдеться про шахрайство чи банкрутство. Але процедура проходить так само тихо і спокійно.

Читайте такожЗеленський заявив, що найперше нова Рада має скасувати депутатську недоторканність

В Україні скасування недоторканності не стане магічним рецептом, який зробить статус депутата непривабливим для деяких кандидатів з особистими інтересами. Це рішення не зруйнує критичний зв’язок між олігархами й членами парламенту. Воно не вирішить всі прогалини в системі судочинства і не ліквідує корупцію. Той факт, що скасування депутатської недоторканності зараз розглядається в Україні, лише вказує на бажання знайти легке рішення або на відсутність розуміння парламентських захисних механізмів.

Натомість краще було б змінити правила застосування недоторканності, щоб знищити фактичну безкарність окремих депутатів без шкоди для незалежного функціонування парламенту.