Рада несподівано швидко ухвалила закон про імпічмент / фото УНІАН

Верховна Рада ухвалила в цілому як закон законопроект "Про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент)" (№ 1012).

Читайте такожРада достроково припинила повноваження нардепа Анни Коваленко

Відео дня

Як передає кореспондент УНІАН, за дане рішення проголосували 245 народних депутатів, з яких 244 - із фракції “Слуга народу” і один позафракційний. Всі інші фракції не голосували за даний законопроект в цілому. 

Перед цим парламент ухвалив у першому читанні законопроект про імпічмент, і коли надійшла пропозиція про ухвалення його одразу в другому читанні, ряд депутатів заявили, що в них є зауваження.

Відповідно до ст. 102 регламенту ВР, за рішенням Верховної Ради допускається остаточне прийняття законопроекту одразу після першого читання, але якщо законопроект визнано таким, що не потребує доопрацювання і якщо не надійшли зауваження до його змісту від народних депутатів, інших суб’єктів права законодавчої ініціативи, юридичного чи експертного підрозділів апарату ВР.

Так, відбулось голосування за те, що законопроект не потребує доопрацювання, яке підтримали представники фракції “Слуга народу”, але ряд народних депутатів заявили про свої зауваження до законопроекту.

Крім того, у висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради висловлено ряд зауважень до законопроекту. Зокрема в них сказано, що проведення парламентом процедури імпічменту передбачено Конституцією України, тому передбачене в законопроекті вибачення парламенту за здійснення своїх конституційних повноважень про початок імпічменту в разі неостаточного ухвалення рішення про імпічмент є “некоректним з правової точки зору”.

Із тексту висновку є зрозумілим, що законопроект потребує доопрацювання до другого читання.

Після того, як законопроект було ухвалено в цілому яке закон, у сесійній залі зчинився галас.

Проти його ухвалення з порушенням регламенту протестували всі фракції, крім “Слуги народу”.

Тому голова Верховної Ради України Дмитро Разумков оголосив перерву і закликав лідерів фракцій до себе на нараду.

Як повідомляв УНІАН, 29 серпня у Верховній Раді був зареєстрований як невідкладний проект закону № 1012 «Про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент)». Ініціатором є президент Володимир Зеленський.

У ньому передбачається можливість усунення президента з поста в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.

Законом визначено, що підставою для ініціювання імпічменту є письмове подання, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України (тобто більше як 226), підписи яких не відкликаються.

Далі законом передбачено створення спеціальної тимчасової слідчої комісії, обрання спеціального прокурора та спеціальних слідчих.

Відповідно до закону, президент України може мати захисника (захисників у кількості, не більше п'яти).

Законом визначено, що спеціальна тимчасова слідча комісія за наявності відповідних підстав готує висновок про звинувачення президента України, який підписують спеціальний прокурор, спеціальні слідчі, голова і секретар спеціальної тимчасової слідчої комісії.

Пленарне засідання Верховної Ради, на якому відбувається розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії, є відкритим. Може бути і закрите, якщо ВР вирішить, що висновки і пропозиції спеціальної тимчасової слідчої комісії або додані до них документи і матеріали містять інформацію, що становить державну або іншу охоронювану законом таємницю.

В законі передбачено, що президент України погоджується з усіма пунктами звинувачення, а народні депутати, які вносили подання про ініціювання імпічменту, не заперечують проти цих пунктів звинувачення і не мають до них доповнень, обговорення з цього питання не проводиться, головуючий на пленарному засіданні оголошує про перехід до таємного голосування по пунктах звинувачення та здійснення подальших процедур.

Якщо президент України погоджується лише з окремими пунктами звинувачення або не погоджується з жодним із пунктів звинувачення, викладених у проекті постанови ВРУ про його звинувачення, подальше обговорення проводиться щодо тих пунктів звинувачення, з якими президент України не погодився, а також тих, які не знайшли відображення у запропонованому проекті постанови Верховної Ради.

Якщо президент України не з'явився без поважних причин на пленарне засідання Верховної Ради або відмовляється особисто давати пояснення, відповідати на запитання, ВР проводить розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії без його участі.

У законі визначено порядок прийняття рішення про звинувачення президента України. Ним передбачено, що рішення Верховної Ради про звинувачення президента України приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів.

Таємне голосування щодо проекту постанови проводиться окремо щодо кожного пункту звинувачення. Постанова ВРУ вважається прийнятою в цілому з тими пунктами звинувачення, за які проголосувало не менш як дві третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради, тобто не менше 300 народних депутатів.

У разі прийняття постанови, Рада більшістю голосів народних депутатів України від її конституційного складу також приймає постанову про звернення до: Конституційного Суду України для перевірки справи та отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент; Верховного Суду для отримання його висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.

У разі одержання необхідних висновків Конституційного Суду України та Верховного Суду, Верховна Рада таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів приймає постанову про усунення президента України з поста в порядку імпічменту.

Постанова ВРУ про усунення президента України з поста в порядку імпічменту вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менш як три чверті народних депутатів України від конституційного складу ВР.