Ілюстрація / REUTERS

Кошти, що сплачуються підприємствами в якості екологічного податку, з 2015 року не спрямовуються на екологічні потреби, що турбує галузевих експертів і екологів, і для виправлення ситуації народні депутати Оксана Заружко і Максим Єфімов підготували законопроект, покликаний підвищити ефективність використання коштів у цій сфері.

Про це повідомили автори проекту в коментарі для "Апострофа".

Представники Верховної Ради відзначили, що зміна реформи розподілу екоподатку була підготовлена з метою адаптації державної екологічної політики до міжнародних стандартів.

Відео дня

"У підприємств-забруднювачів немає ніяких стимулів, щоб посилювати увагу до екологічного питання. Оскільки їм дешевше сплатити екологічний податок, ніж інвестувати величезні кошти в еко-модернізацію. Саме тому, вивчивши досвід наших європейських партнерів, зокрема Чеської республіки та королівства Швеції, де створені моделі державні партнерства ключових галузей промисловості і енергетики з питань екологічної модернізації, подібну модель ми хочемо запровадити і в Україні", - зазначає Заружко.

Суть проекту в тому, щоб до 70% екологічного податку, який нараховується кожному підприємству, можна було автоматично повернути у разі, якщо підприємство провело екологічну модернізацію і довело її ефективність.

"Ми пропонуємо змінити Бюджетний і Податковий кодекс таким чином, щоб у підприємств з'явилися податкові стимули вкладати гроші в довгострокові проекти екологічної модернізації. І після того, як Міністерство екології та природи проведе експертизу і затвердить, що дійсно, ця модернізація - корисна для навколишнього природного середовища України - до 70% від нарахованого екологічного податку підприємства могли заощадити, їм ці кошти були відшкодовані. Робитися це буде в автоматичному режимі, на зразок того, як це зараз відбувається з податком на додану вартість", - пояснила автор проекту.

Слід зазначити, що зазначена проблема обговорювалася фахівцями в ході Міжнародного форуму Innovation Market. У тексті резолюції форуму зазначається, що тривожні тенденції в питанні розподілу еко-податку виникли відразу після законодавчих змін у 2015 році.

"До 2013 року - кошти (отримані від еко-податку, - ред.) прямували до спеціального фонду Державного бюджету, з 2014 року - це загальний фонд. З 2015 року виключена норма, яка дозволяла підприємствам отримувати частину коштів екологічного податку на реалізацію екологічних заходів", - йдеться в документі.

Таким чином, лише у 2018 році більше 4 мільярдів гривень податків пройшли повз екологічні заходи.

"Екологічний податок в Україні розглядається як фіскальна функція, а не спрямовується на вирішення екологічних проблем... Кошти, які витрачаються на екологічне оздоровлення країни, недостатні і набагато менше розміру екологічного податку, який сплачують підприємства-забруднювачі", - наголошується у висновках експертів.