
Професор, експерт GrowfordInstitute Костянтин Швабій наголошує на необхідності відкласти на один-два роки "електронної акцизної марки" (системи виявлення та відстеження тютюнових виробів), адже бізнесу потрібен час для підготовки до її запуску.
Ухвалені Радою у першому читанні законопроекти №8286 та №8287 передбачають введення "електронної акцизної марки" вже з 2024-го. Та в країні триває війна, тому підготовка до такого кроку може виявитися неможливою, написав Швабій у своїй колонці для "БізнесЦензор".
Так, така ініціатива актуальна через високий рівень нелегальної торгівлі сигаретами, та вона має низку недоліків. "Ставляться досить амбітні цілі, для досягнення яких не маємо відповідних сил та засобів", – зазначив експерт.
За його словами запровадження "електронної акцизної марки" складне в цифровому та технічному аспектах. Тож він називає цілком виправданим відтермінування впровадження ЕАМ на рік чи два з обов’язковою перевіркою функціонування системи у тестовому режимі на початковому етапі.
Швабій пояснює, посилаючись на скарги платників податків, що розпочати повноцінну роботу цієї ініціативи неможливо наступного року в умовах війни, адже потрібно провести модернізацію виробничого процесу й інвестувати в нове обладнання. Також потрібен час для підготовки Мінцифри, Державній податковій та митній службам.
"Якщо необхідні підготовчі роботи не будуть проведені належним чином, ризикуємо черговий раз опинитись в ситуації, коли механізм ЕАМ не буде працювати..., а нелегальний ринок підакцизної продукції буде жити осторонь всього цього повноцінним життям", – наголошує експерт.
Раніше віце-прем'єр-міністр-міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив, що міністерство і Державна податкова служба запустять антикорупційний проект "е-Акциз". Пілотною сферою використання електронних марок, за його словами, стане алкогольна продукція.