«Спітцер» був запущений на орбіту Землі в 2003 році NASA

NASA 30 січня відключило один з найбільш довгоживучих космічних телескопів – «Спітцер», який блукає в космосі протягом майже двох десятиліть.

Читайте такожШтучний інтелект знайшов квадратну «будівлю прибульців» на Церері

Він належить до серії великих науково-дослідних обсерваторій поряд з телескопами «Хаббл», «Чандра» і «Комптон», повідомляє itc.ua.

«Спітцер» був запущений на орбіту Землі в 2003 році. Апарат спочатку був розрахований на термін від 2,5 до 5 років, але завдяки «живучому» обладнанню команда змогла продовжити його експлуатацію ще на десять років. Ніхто не очікував, що в 2019 році телескоп буде працювати, продовжуючи робити спостереження в космосі. «Спітцер» допоміг відкрити нові зірки, нові кільця Сатурна і навіть цілу сонячну систему на відстані близько 40 світлових років.

З кожним роком витрати на обсерваторію збільшувалися, і в кінцевому рахунку у NASA закінчилися гроші на фінансування програми. У 2017 року агентство розпочало пошук приватних компаній, які могли б допомогти з фінансуванням, але спроби виявилися безуспішними. У підсумку було прийнято рішення перевести «Спітцер» в режим сну, а це означає, що телескоп більше не буде збирати дані і відправляти їх назад на Землю. «Спітцер» все ще може допомогти вченим зробити більше відкриттів у майбутньому, хоч і побічно. Весь архів спостережень телескопа буде доступний кожному, хто захоче його використовувати. Можливо, в цих записах ховаються ще більш значущі відкриття.

Телескоп відправився в космос з охолоджувальною системою на рідкому гелії. Його запаси закінчилися в 2009 році, в результаті чого «Спітцер» більше не міг одержувати знімки високої якості в дальній частині інфрачервоного спектру. Тим не менш у NASA вирішили продовжити його експлуатацію, і він пропрацював в такому режимі 5,5 років. Під час «холодної місії» телескоп зробив, можливо, своє велике відкриття – сім екзопланет розміром з Землю в системі TRAPPIST-1, яка розташована в 40 світлових років від нас. Ще одне велике відкриття – кільця Сатурна, які не були виявлені раніше.