Духовність та медіа: засновник 'Радіо М' Едуард Куриленко про віру, людей та технології

Команда "Радіо М" вистояла під час російської окупації, залишилася вірною своїм принципам і перетворилася на міжнародний проєкт. Про те, що допомагає триматися і мотивує до розвитку, розповідає співзасновник та директор "Радіо М" Едуард Куриленко.

З чого почалася історія "Радіо М"? Що є вашим фундаментом?

Це справді особиста історія, і я нею пишаюся. Мій батько був протестантським проповідником і працював на "Радіо церква" — це був один із проєктів міжнародної медіаасоціації FEBC. Мовлення велося на коротких хвилях з острова Сайпан і охоплювало всі пострадянські країни.

Відео дня

Ця радіостанція відіграла важливу роль у розпаді Радянського Союзу та комуністичного режиму, нарівні з такими медіа, як "Радіо Свобода". З раннього дитинства я занурився у світ радіо, часто бував у студії, іноді допомагав батькові. Його програма отримувала багато відгуків і листів від слухачів з усього пострадянського простору.

Програма, яку вів мій батько, називалася "Життя". Це була проста й чесна розмова про те, як змінюється життя після зустрічі з Богом, і про труднощі, які люди долають із вірою в серці. Я виріс саме на цих християнських принципах.

Мої прадід, дід та батько заплатили за свою віру велику ціну. Прадід понад 10 років провів у радянських таборах за свої переконання. Віра в Бога відіграє важливу роль не лише у моєму житті, а й у житті багатьох людей, які працюють зі мною на "Радіо М".

Історія нашого медіа почалася у Слов’янську, Донецької області, як місцевого мовника. Ми починали на волонтерських засадах. У 2014 році місто було окуповане росіянами, і ми пережили дуже важкі часи. Студію розграбували, я втратив близьких людей. Але це нас не зламало. Наша команда вирішила рухатися далі. Після деокупації ми відновили мовлення, залучили міжнародних партнерів до нашого проєкту і змінили стратегію розвитку радіостанції. Зараз наш головний офіс розташований у Києві. Ми маємо велику мережу FM-мовлення, зокрема в столиці, й сильну команду професіоналів, які пройшли складні випробування й у 2014 році, і зараз, під час повномасштабного вторгнення росії в Україну.

Розкажіть про FEBC та вашу співпрацю зараз? У чому вона полягає?

"Радіо М" є партнером асоціації FEBC (Far East Broadcasting Company), що відкриває нам широкі можливості співпраці з соціальними медіа та радіостанціями у десятках країн, зокрема в Азії, Великій Британії, США, Канаді та Європі. Це партнерство дозволяє нам не лише ділитися власним досвідом, а й переймати найкращі практики від колег із різних країн. Це робить наше медіа більш адаптивним і ефективним.

За останні три роки, особливо після початку повномасштабної війни, ми зробили багато аудіо- та відеоматеріалів про Україну, наших людей і виклики, з якими вони стикаються. Завдяки підтримці FEBC ці матеріали отримали широкі охоплення, були поширені через провідні радіо- та телеканали, зокрема FOX News у США (https://www.foxnews.com/), популярну радіостанцію - Faith FM в Австралії (https://faithfm.com.au/), а також в інших країнах.

Цей досвід став прикладом розвитку українського медіа завдяки міжнародній співпраці. Це не лише дозволяє масштабувати контент, а й допомагає доносити правдиву інформацію про події в Україні. Завдяки цим зусиллям мільйони людей у світі краще розуміють, що відбувається й висловлюють свою підтримку у цей важкий час.

Як ви формували команду "Радіо М"? Яку роль відіграють релігійні погляди?

Я ціную, коли у людей є позиція — це можуть бути сімейні принципи, віра в Бога, волонтерство чи інші важливі речі. Тоді нам простіше рухатися разом. На мою думку, одна з проблем сучасних медіа — відсутність цих принципів.

Духовність, моральні принципи та соціальна відповідальність завжди були ключовими цінностями "Радіо М". Це основа, на якій будується наш контент, взаємодія з аудиторією і вся наша діяльність.

Духовність та медіа: засновник 'Радіо М' Едуард Куриленко про віру, людей та технології

Коли ви почали розвивати візуальну частину контенту для "Радіо М"?

Відеоскладову ми додали ще у 2015му році, бо розуміли, що це перспективно. Тоді робили стріми через Facebook та Instagram. Згодом 100% наших ефірів ми візуалізували. Думаю ми були одні з перших в Україні, хто почав так робити. Окрім FМ-мовлення,  ми активно працюємо у соцмережах. До прикладу, стрім нашого ранкового шоу лише у TikTok дивляться близько 3000 людей

Моя стратегія – це action research. Ми інвестуємо невеликі ресурси у різні проєкти враховуючи актуальні тренди й дивимося на результати. Якщо вони негативні, тестуємо інші варіанти. Якщо позитивні - збільшуємо інвестування і це працює.

Ми експериментуємо з платформами, через які доносимо наш контент до слухачів і глядачів, активно використовуємо можливості, які з’являються завдяки ШІ.

Робота зі штучним інтелектом відкриває безліч перспектив, дозволяючи знизити витрати, працювати швидше й ефективніше та досягати необхідних результатів. Один із яскравих прикладів — автоматизація створення "шортсів", коротких відео для соціальних мереж. Якщо раніше ми витрачали значні ресурси, зокрема фінансові, на підготовку таких відео, то тепер ці завдання виконує штучний інтелект. Програми ШІ аналізують наші ефіри, обирають найкращі моменти, вирізають хвилинні фрагменти й додають динамічні субтитри. Це значно оптимізувало нашу роботу.

Протягом останніх трьох років ми активно інтегрували штучний інтелект у всі сфери нашого медіа. Він став невіднятним інструментом, що допомагає нам розширювати можливості та зосереджуватися на творчих аспектах.

Яким ви бачите майбутнє вашого медіа? В якому напрямку плануєте розвиватися?

Ми не зупиняємося лише на радіо, у класичному розумінні. Одна з наших ініціатив перетворилася на окремий проєкт психологічної допомоги — "Лінія довіри" (dovira.online). Ми також співпрацюємо з десятками блогерів, які мають сотні тисяч підписників у соцмережах, посилюючи нашу присутність в інформаційному полі.

Крім того, активно працюємо з медіапартнерами в Європі, Канаді, Австралії, Азії, а також брали участь у створенні соціальних медіа у Казахстані, Киргизстані та Молдові. Наш орієнтир — не просто інформативний та розважальний контент, а соціальна цінність та розв'язання проблем людей. Я переконаний, що сучасне медіа може впливати й бути затребуваним у будь-якому куточку світу, і ми прагнемо цього.