У чому суть теорії поколінь / depositphotos.com

Першими дослідниками, які популяризували теорію поколінь, стали Нейл Хоу і Вільям Штраус. У 1991 році американські вчені випустили книгу під назвою "Generations", в якій розглянули історію кожного покоління, починаючи з 1584 року. Звичайно, ці дані стосувалися лише тих людей, що жили на території Сполучених Штатів.

Через шість років, в 1997 році, Хоу і Штраус презентували другу книгу - "The Fourth Turning". Вона відрізнялася від попередньої версії більш детальними характеристиками. До того ж, у своїй роботі дослідники акцентували увагу на тому, що існує всього 4 покоління, які циклічно змінюють один одного кожні 20 років.

У суспільстві праці прийняли неоднозначно: з одного боку, захоплювалися оригінальними підходом, з іншого - нарікали на гіперболізацію подій і прикрашання дійсності, мовляв, не такі вже явні відмінності між поколіннями.

Відео дня

На теренах колишнього Радянського Союзу теорію поколінь адаптували під "наші" реалії. І це логічно - поведінка людей прямим чином залежить від подій, що відбувалися в той чи інший період на певній території, так що американська класифікація не зовсім підходить для країн СНД.

Далі в статті ми надамо детальну характеристику кожної категорії, відомої нині, і пояснимо, як на підставі отриманих знань вирішити одвічну проблему "батьків і дітей".

Найвеличніше покоління 

Найбільші люди з коли-небудь жили на Землі. / depositphotos.com

Сама назва "Назвеличніше покоління" з'явилася в побуті після однойменної книги американського журналіста Тома Брокау. Передумовою до появи такого терміна стала історія, розказана ним самим - про людей, народжених за часів Великої депресії, а після - тих, що билися за честь своєї країни проти нацистської Німеччини. Брокау говорив, що представники того покоління - найвеличніші люди з тих, що коли-небудь жили на Землі.

Про дану категорію людей на території країн СНД, на жаль, відомо мало. Вони народилися в 1901 - 1925 рр. і в свідомому віці застали події, про які навіть, через майже сто років, вголос говорять неохоче: сталінські репресії, Велику Вітчизняну війну, голод, заслання, трудові табори. Саме тому умови існування і побут не можна назвати легкими. За давністю років докладної інформації про особливості багатьох представників Найвеличнішого покоління, на жаль, не збереглося.

Мовчазне покоління

На долю цих людей випало багато випробувань / depositphotos.com

Життя їх почалося в проміжку з 1925 по 1944 роки. На даний момент багатьох вже немає в живих, а ті, що залишилися, спогадами не діляться. Логіка проста - вони бачили все те ж саме, що і представники Найвеличнішого покоління, але в більш ранньому віці, а розповідати про це не хочуть з кількох причин:

  • Діти, які виросли в період тотального контролю і часу, коли "навіть у стін є вуха", звикли не базікати зайвого.
  • Доноси, масові розстріли і "чорна Волга", що викликає жах навіть у школярів, хоч і стали частиною повсякденного життя, але не перетворилися на синонім слова "норма".

Внаслідок неспокійного життя, діти і підлітки навчилися бути "сірими" і не виділятися з натовпу. Тільки так, будучи непомітним, можна було вижити. Звичайно, були винятки - ті, хто озвучував свою незгоду через творчість або, незважаючи на обставини, продовжував висловлюватися вголос.

Покоління пізніше назвали "мовчазним" через характерні риси, що об'єднують багатьох представників:

  • терплячість і слухняність;
  • шанування законів;
  • замкнутість і небагатослівність;
  • відсутність бунтарського духу;
  • дотримання правил;
  • запасливість і обережність;
  • довіра до медичних працівників;
  • дбайливе ставлення до здоров'я;
  • працьовитість.

Представники Мовчазного покоління закохувалися один раз і на все життя, заводили не більше одного-двох близьких друзів, рано одружувалися і народжували спадкоємців. Всі свої сили і знання вони віддавали на благо країни, відновлюючи її після руйнівної війни, яка зробила багатьох з них сиротами. Люди, що потрапляють під цю категорію, зберігали кожну шпильку, економили на продуктах і ніколи нічого не викидали - "авось стане в нагоді".

Відомі представники Мовчазного покоління: академік Андрій Сахаров, бард Володимир Висоцький, космонавт Юрій Гагарін, поети Роберт Рождественський і Євген Євтушенко, актори Олег Табаков і Юрій Нікулін, режисери Ельдар Рязанов і Георгій Данелія.

Як працювати і спілкуватися з Мовчазним поколінням

В силу необхідності відчувати себе потрібними, представники Мовчазного покоління більшу довіру відчувають до тих, хто дає їм таку емоцію. Спілкуючись з даною категорією людей, акцентуйте увагу на звичних для них догмах і правилах. Частіше проявляйте турботу, підтримку і участь. Беріть до уваги важкі умови дорослішання представників Мовчазного покоління, будьте терплячі і послідовні в своїх судженнях.

Бебі-бумери

Люди, які народилися після Великої Вітчизняної війни / depositphotos.com

Дослідники відносять до цієї категорії тих, хто народився в "епоху підйому" - з 1944 по 1967 рр. СРСР здобув перемогу у Великій Вітчизняній війні, необхідно було виконувати план з розвитку держави, в тому числі і, покращуючи демографічну ситуацію. Ця обставина спровокувала різкий стрибок народжуваності в Радянському Союзі.

Відмінні риси покоління Бебі-бумерів:

  • схильність до колективних видів діяльності;
  • довірче ставлення до однолітків;
  • віра в світле майбутнє держави;
  • готовність працювати "за ідею";
  • консервативний погляд на світ.

На жаль, все, у що вірили ці люди, звалилося в 80-е, коли в країні почалася перебудова. На той момент представникам покоління Бебі-бумерів було від 18 до 40 років, відповідно, мало хто з них змогли прийняти нові реформи і суспільний лад держави.

Як працювати і спілкуватися з Бебі-бумерами

По-перше, враховуйте факт того, що люди старшого покоління - сформовані особистості і навряд чи у вас вийде їх змінити. Нічого, крім конфлікту, ви не отримаєте. По-друге, на таких людей добре діє метод "батога і пряника". Їм важливо відчувати себе потрібними в очах суспільства - шлейф радянського виховання просто так не розвіяти. Дайте їм відчуття, що вони незамінні.

По-третє, Бебі-бумери - єдине покоління, яке любить повчати. Вони частіше за інших вимовляють фразу: "Я знаю, як краще" і "Ось в мої часи...", тому будьте готові до періодичних настанов і сприймайте це, як особливість конкретного індивідуума.

Покоління X

Покоління Х-люди нового типу / depositphotos.com

Період, до якого відносять представників даного покоління - з 1964 по 1984 рр. на даний момент людям покоління Х від 37 до 57 років.

Читайте такожНауковці знайшли невідому раніше популяцію стародавньої людиниТі самі діти Бебі-бумерів, народжені незадовго до або під час перебудови. У той же час йшла десятирічна війна в Афганістані (1979-1989 рр), навколо все руйнувалося. У США часовий проміжок 70-80-х років сумно відомий популяризацією наркотиків і першими доказами існування смертельної хвороби - СНІДу. Одночасно з цим, нові технології розвивалися стрімко і проникали у свідомість громадян. 

Країна перебувала в жалюгідному стані, старше покоління було змушене думати лише про те, як прогодувати сім'ю і що робити завтра. Діти-ікси залишалися наодинці з собою, завдяки чому навчилися бути самостійними і, в більшості своїй, отримали характерні ознаки:

  • недовірливість до політиків і влади;
  • бажання все перевіряти самостійно і бути в курсі подій;
  • звичка розраховувати тільки на себе;
  • лабільна психіка і можливість підлаштовуватися під обставини;
  • стійкість духу, інстинкт виживання.

В цілому, можна сказати, що період 80-х сформував людей нового типу, готових до змін, особливо, якщо їх вимагають серця. Їм претили "совкові" підвалини, представники покоління X прагнули підкреслити свою індивідуальність і вирватися з порочного кола соціалістичних норм. Вони менше, ніж їхні батьки, покладаються на державу, більше - на свою власну інформативність.

Як працювати і спілкуватися з поколінням Х

Незважаючи на перераховані вище індивідуальні особливості, у більшості "іксів" спостерігається чіткий життєвий план. Вони знають, що необхідно закінчити школу, вступити до інституту, знайти роботу, одружитися, народити дітей і піти на пенсію. Рідкісні представники покоління X ігнорують ці догми - зазвичай, до 30 років багато з них встигають обзавестися дітьми і "осісти".

Будьте впевнені, що такі люди виявляться пунктуальними і відповідальними. Індивідуальність, властива їм, заважає робити роботу заради роботи, "іксам" необхідно пояснювати, для чого вони виконують завдання. Найчастіше, представники покоління Х прагнуть до нормованого графіку і фінансової стабільності - їм потрібна впевненість. "Ікси" намагаються шукати баланс між сім'єю і кар'єрою, щоб не повторювати помилок своїх батьків.

Покоління Y

Саме цих людей маркетологи називають" міленіали " / depositphotos.com

Маркетологи називають їх "Милленіалами" або "Поколінням NEXT" - діти, народжені в період з 1984 по 2005 рр. Самовпевнені і активні, волелюбні і незалежні - представники покоління Y, що разюче відрізняються від усіх попередніх категорій людей.

"Мілленіали" - значить "народжені на стику тисячоліть". На латині слово "millen" означає "тисяча". Дослідники кажуть, що покоління Y - найважче для сприйняття, так як вони були першими, хто змалку зачерпнув великою ложкою всю красу інформаційних технологій.

Характерні риси покоління Y:

  • віра в те, що неможливе можливо;
  • небажання сковувати себе узами шлюбу і заводити дітей;
  • постійний пошук себе і свого місця в світі;
  • неприйняття обмеження свободи дій;
  • бунтарський дух і жага пізнати світ.

"Покоління Некст" вважає, що духовний і емоційний фактор людини важливіше матеріального, тому багато представників довго не залишають батьківський дім і не прагнуть бездумно класти своє життя на вівтар національної валюти - вони творять. "Мілленіали", на відміну від їх батьків, можуть вибирати собі не тільки професію, а й місце проживання, тому нескінченно пробують свої сили в різних іпостасях, вважаючи, що робота, перш за все, повинна приносити задоволення.

Як працювати і спілкуватися з поколінням Y

Люди даної категорії залежні від інтернету і гаджетів, тому застарілі методи навчання їм чужі. Найчастіше, повністю знищують у своїй свідомості важливість навчання в університеті, вважаючи за краще спеціалізовані оффлайн або онлайн курси. Відмінною особливістю "ігреків" можна назвати непереборну тягу до відчуття вічної молодості. Саморозвиток для них найважливіший, тому, спілкуючись з такими людьми, враховуйте їх якусь мрійливість.

З іншого боку, покоління Y живе під грифом ліберальних поглядів, вибираючи себе себе професію в сфері IT, PR, медіа, маркетингу, моди або будь-якої іншої "вільної" ніші. Швидко "вбирають" інформацію і знають, що в цьому світі перемагає той, у кого більше зв'язків. Основну ставку представники покоління роблять не на навчання, а на корисні знайомства. До речі, саме "ігреки" в період пандемії довели, що віддалена зайнятість - життєздатна альтернатива офісній роботі.

Покоління Z

Сучасні підлітки-діти цифрової епохи / depositphotos.com

Діти, народжені з 2005 по 2015 рр - "зумери" - ті, хто здатний розбити вщент все, що було створено раніше. Покоління Digital і маркетингу, краще ,ніж "ігреки", розбираються в нових технологіях, тому що смартфоном користуються практично з пелюшок.

Читайте такожНауковці виростили мініатюрний мозок з реагуючими очимаУ той же час, представники покоління Z, найчастіше, не мають власної думки. Вони можуть відмовитися виконувати будь-які дії просто, тому що не хочуть. Змусити їх неможливо, насильно навчити чогось-теж. "Зумери" не розуміють, навіщо їм це потрібно і як стане в нагоді в житті. Для багатьох з них лідерами думок стали відомі особистості з медіа-сфери, тому люди з наймолодшого, на даний момент, покоління, повністю приймають їх точку зору. Позицію більшості "зумерів" можна описати однією фразою: "Я не буду вчитися, я стану блогером".

Відмінні риси покоління Z:

  • переконаність, що всі люди рівні і кожен може домогтися бажаного;
  • тяга до нової інформації, але актуальною на даний момент;
  • поверхневі знання багато про що, простіше кажучи, про все і ні про що;
  • сила волі, здатність йти до кінця;
  • емоційна залежність від нових вражень.

У 2021-му році "зумерам" виповниться максимум 16 років, тому рекомендацій про те, як з ними працювати, ми дати не ризикнемо. Але спілкуватися з ними не так вже й складно - враховуйте факт того, що ці "цифрові дітки" - нове слово в історії. Люди з покоління Z допитливі, амбітні і моторошно самовпевнені. Будучи під впливом блогерів, підлітки прагнуть до слави. Єдина мотивація для них - саморозвиток. Тільки так, враховуючи свою первинну вигоду, представники даного покоління погодяться щось зробити для вас. Більш того, постарайтеся переконати "зумерів" в тому, що їхня думка - безцінна.

Вас також може зацікавити: