Росія проводить "референдуми" на окупованих територіях України / фото "Жовта стрічка"

Референдум - це не лише інструмент прямої демократії, але й інструмент маніпуляцій. Ефект залежить від формулювання питання, контексту його проведення та від наявності дула біля скроні.

Як пояснила адвокат Дар’я Климович, "псевдореферендуми" росіян на тимчасово окупованих територіях України з юридичної точки зору викликають наступні питання: 

Відео дня
  • За яким законодавством проводиться референдум?

"Як би не хотілося злодіям, захоплені області - це Україна. Отже, має застосовуватися законодавство України, а саме - Конституція та ЗУ "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон). Зокрема, ст. Гаазької конвенції про закони та звичаї війни на суходолі 1907 року, яка затверджує, що держава-окупант має максимально дотримуватися національних законів окупованої держави. Однак, очевидно, що референдуми проводяться всупереч нормам будь-якого законодавства", - наголосила адвокат.

  • На яких територіях проводиться референдум? Які межі?

Референдуми на тимчасово окупованих територіях України порушують Конституцію - ст. 73, в якій йдеться, що виключно всеукраїнським (тобто, що охоплює всю країну) референдумом вирішуються питання про зміну території України, наголосила юрист.

"Як може проводитися референдум у Запорізькій області, коли обласний центр знаходиться під контролем України? І я вже мовчу про реалізацію права голосу на закордонних дільницях, що є обов'язковим!" - зазначила Климович.

  • Хто проводить референдум?

Яка влада? Хто її обирав? Чим визначається їхня легітимність? Чим визначаються їхні повноваження?

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону всеукраїнський референдум щодо зміни території України призначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України. 

"Хтось бачив, щоб ВРУ проголошувала референдум? Ось і я ні" - говорить Климович.

  • Як він проводиться?

Законом визначаються принципи проведення всеукраїнського референдуму, зокрема, і принципи публічності і відкритості (ст. 14). 

"Там ідеться і про опубліковані списки виборців, і про склад комісій, і про роботу ЗМІ, і публікацію результатів на офіційних сайтах державних органів та закордонних дільниць. Звичайно, нічого з цього списку неможливе за даних умов на окупованих територіях", - наголосила Климович.

Також, за словами адвоката, при організації цих псевдореферендумів наявні порушення ст. 47 Женевської конвенції IV щодо непорушності прав населення окупованих територій.

"Вже не кажучи про порушення Статуту ООН щодо принципу непорушності кордонів та суверенітету держав. Чесніше було б оголосити загарбницьку війну і просто призначити свою владу на окупованих територіях, як в стародавні часи. Тим більше, що в решті "заходів" росіяни повністю сповідують методи, далекі від сучасності та демократичних цінностей. То до чого бавитися у демократичні інститути? Що у висновку? У висновку референдуми не мають жодного юридичного наслідку. Однак, ситуація з Кримом вже продемонструвала, чого вартує міжнародне право і тиск міжнародної спільноти у таких питаннях на практиці. Тож дуже чекаємо на фактичне визволення наших людей та земель", - наголосила юрист.

Псевдореферендуми на окупованих Росією територіях

21 вересня разом з оголошенням в Росії часткової мобілізації Путін заявив також про проведення на окупованих (у тому числі після 24 лютого) територіях України "референдумів"

У відповідь світова спільнота засудила дії Кремля і пригрозила Москві новими санкціями. 

Західні аналітики впевнені, що РФ може спробувати "анексувати" захоплені райони, щоб провести насильницьку мобілізацію українських чоловіків.

З цього приводу вже висловилися в Офісі президента України. "Примус громадян до війни в окупованих регіонах – ніщо інше, як спроба масштабної зачистки території від нелояльного населення з боку Москви", – зазначив радник глави ОПУ Михайло Подоляк. 

Всього Росія мала намір призвати до 300 тисяч осіб, проте першого ж тижня оголошеної мобілізації РФ покинуло понад 200 тисяч російських чоловіків. 

Вас також можуть зацікавити новини: