Ілюстрація REUTERS

На засіданні уряду, яке відбудеться завтра, 17 липня, має бути розглянуто новий Порядок взаємодії держорганів щодо захисту природного середовища у портах. Враховуючи ті корупційні ризики, які на сьогодні несуть неправомірні перевірки і спроби затримання суден екоінспекторами, уряд просять прийняти документ, що стане першим кроком для нормалізації ситуації в українських портах, пише ЦТС.

"На виконання доручення Кабінету міністрів України на базі Державної регуляторної служби в жовтні 2018 року була створена Робоча група, учасниками якої є представники Міністерства інфраструктури України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Державної морської адміністрації, Адміністрації морських портів України, профільних асоціацій і бізнес-співтовариств. В рамках Робочої групи був напрацьований проект Порядку взаємодії, який буде розглядатися на засіданні уряду. Американська торгова палата закликає уряд вжити згаданий Порядок взаємодії, який стане першим кроком для налагодження ситуації в портах України при здійсненні перевірки судів", - заявила в коментарі ЦТС в Американській торговельній палаті в Україні (АСС).

Менеджер АСС з питань стратегічного розвитку Лідія Левицька при цьому нагадала, що питання про перевірку суден у морських портах України екологічними інспекторами було піднято урядом ще 27 березня поточного року, коли на засіданні Кабміну було прийнято постанову КМУ №367, якою були заборонені перевірки суден у морських портах України до завершення розробки відповідних нормативних документів, зокрема, Порядку взаємодії Адміністрації морських портів України та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, Порядку проведення перевірок, взяття проб води та проведення їх аналізу, Порядку нарахування розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден.

Відео дня

Тим не менш, незважаючи на заборону з боку Кабміну, випадки перевірок і спроб затримання суден екоінспекторами в портах продовжилися. "Бізнес стурбований такими діями, оскільки незрозуміло, якими законодавчими нормами регулюються такі перевірки та накладання штрафів", - заявляли з цього приводу в Європейській бізнес асоціації.

У зв'язку з цим 13 липня в Одесі президент Володимир Зеленський виступив з ініціативою призупинити на два місяці перевірки судів співробітниками Державної екологічної інспекції в морських портах України. Цей термін він обґрунтував тим, що, на його думку, новообраний парламент почне приймати необхідні закони для врегулювання даної проблеми.

Разом з тим, голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна впевнена, що уряд має вже зараз прийняти розроблений ГРС Порядок. "Вона (Екологічна інспекція - ред.) не може діяти на території морських портів самостійно. А вона може діяти з контролюючими органами, які для цього створені, тобто з Морською адміністрацією. Тільки з нею вона може заходити на судно. Але заходити тільки в обгрунтованих випадках, а не просто тримати судно, фактично примушуючи до якихось неформальним відносинам", - заявила Ляпіна.