'Катастрофа для системи охорони здоров’я': виробники ліків прокоментували завищення цін в аптеках

Фармацевтичний ринок України тривалий час залишався непрозорим, що ускладнювало розуміння реальної вартості лікарських засобів для кінцевих споживачів. Після того, як цю проблему було обговорено в Офісі президента та РНБО, влада у співпраці з виробниками препаратів вжила заходів, аби виправити ситуацію: зокрема, з 1 березня аптечні націнки було значно обмежено.

У інтерв’ю "Економічній правді" директорка ради директорів фармацевтичної компанії "Дарниця" Катерина Загорій розповіла про фактори, які впливають на ціни, а також про зміни, що відбуваються в аптечному ритейлі.

За її словами, протягом багатьох років ланцюжок відносин між виробниками,  дистриб’юторами та аптеками формувала ціноутворення таким чином, що значна частина вартості ліків не була пов’язана з їх собівартістю або логістикою.

Відео дня

"До 1 березня ми закладали в ціну препаратів 22-23% просто за право бути на полиці. Це не маркетинг, це абсурд", – підкреслила Загорій.

Основний тягар завищених цін лягав на кінцевих споживачів, що призвело до зниження попиту.

"Ми почали викладати наші відпускні ціни у відкритий доступ, щоб кожен міг побачити, скільки реально коштує препарат без націнок", – розповіла представниця "Дарниці".

Зниження цін, яке розпочалося 1 березня, Загорій називає "перемогою споживача", але наголошує, що це лише перший крок. За її словами, аптекам доведеться адаптуватися до нових умов, у яких їхній прибуток залежатиме не від маркетингових націнок, а від прозорої конкуренції та якості сервісу.

"Ми гучніше за всіх вимагаємо, щоб ціни на ліки змінилися, тому що кожна шоста упаковка ліків у країні – нашого виробництва. Ми провели дослідження і побачили, що споживач більше не може дозволити собі купити ліки, він економить і купує їх через раз. Це катастрофа не лише для бізнесу, а й для системи охорони здоров’я загалом", – підсумувала Катерина Загорій.

Довідково:

З 1 березня в Україні знижено ціни на низку основних лікарських засобів. Це стало можливим завдяки новим правилам регулювання цін:

  • Дистриб’юторські та аптечні націнки обмежені 8% і 35% відповідно;
  • Заборонені маркетингові платежі виробникам за розміщення їхніх препаратів у мережах аптек.

Таке рішення було ухвалене після обговорень на рівні Ради національної безпеки і оборони та Кабінету Міністрів. Фармацевтичні компанії підтримали ці зміни, заявивши про готовність адаптуватися до нових умов. Очікується, що реформа сприятиме зниженню вартості ліків для кінцевого споживача, зменшенню залежності ринку від імпортних препаратів та підвищенню конкурентоспроможності українських виробників.