Вчені попередили про небезпеку додатків "визначення рівня гомосексуальності" / УНІАН

Додаток How Gay Are You («Наскільки ти гей»), який минулого місяця з'явився в сервісі генетичного аналізу GenePlaza, викликав масу обурення серед користувачів і вчених. Фахівці з Сіднейського університету пояснили, чому подібні додатки можуть бути небезпечними.

Читайте такожУ Чернівцях депутати підтримали петицію про заборону акцій ЛГБТ

Як повідомляє Naked Science, стаття вчених опублікована у виданні The Conversation. Так, сервіс GenePlaza, з якого почався скандал, використовує серйозні наукові досягнення. Користувачам пропонують здати ДНК-тест або завантажити в базу даних вже наявний, а потім надають невеликі звіти за даними ДНК за невелику плату.

Алгоритми програм на зразок How Gay Are You базуються на зв'язках між конкретними генетичними варіантами і певними ознаками. Однак інтерпретація даних та складання прогнозу для користувача залежать лише від розробників програми і не перевіряються фахівцями.

Фахівці підкреслюють, що сексуальна орієнтація людини не визначається просто одним або групою конкретних генів. Сексуальна поведінка — продукт складних генетичних взаємодій і факторів індивідуального розвитку. Тому звичайне картування людського геному ніяк не може показати, "на скільки відсотків ти гей».

При цьому віра в генетичну детермінованість сексуальної орієнтації (як і будь-якої іншої індивідуальної ознаки) дає негативний ефект. Так, чоловіки-геї, які сприймають свою орієнтацію як біологічно зумовлену, більш впевнені у своїй сексуальної ідентичності, але при цьому вважають себе відмінними від гетеросексуалів і відчувають більшу стигматизацію.

Підкреслюється, що зведення відмінностей до чисто генетичних підсилює віру в забобони і сприяє поширенню помилкових переконань. Приміром, у одному з недавніх досліджень, жінки, які були проінформовані про те, що їх математичні здібності «генетично неповноцінні», справлялися з тестом з математики гірше за тих жінок, яким цього не розповідали.

Аналогічна ситуація може спостерігатися з ожирінням. Знання про те, що ожиріння має генетичну основу, змушує ігнорувати важливість фізичних вправ і здорового харчування. В одному з досліджень учасники, яким розповіли про зв'язок між генами і ожирінням, з'їли більше печива, ніж ті, хто отримував інше пояснення процесів набору зайвої ваги.

Серйозне занепокоєння викликає у експертів додаток Depression App, який використовує дані австралійського дослідження 2018 року для визначення генетичного ризику депресії у користувача.

Хоч самі розробники попереджають, що його висновки "не є діагнозом, прогнозом або показником схильності", для людей з депресивними симптомами вердикт Depression App може стати чинником посилення хвороби.

Подібні програми впливають на самосприйняття людини, а також на її ставлення до інших людей. Інформація про те, що яка-небудь ознака зумовлена генетично, може формувати вороже ставлення до певних груп людей і одночасно посилювати стигматизацію всередині них.

Нерозуміння або неправильна інтерпретація генетичної інформації — джерело небезпечних помилок, підкреслюють вчені.

Раніше повідомлялося, що вчені винайшли новий точний метод редагування ДНК.