Українці прямо зараз ведуть війну не тільки на полі битви, а й на інформаційному фронті. Як раніше повідомляв УНІАН, після декласування на початку війни російська пропаганда знову "піднімає голову".
На сайті Coda, який спеціалізується на дезінформації та фейках, вийшла стаття про роль Кремнієвої долини в інформаційних війнах. Далі читайте вирізку із неї.
"Ваш обліковий запис був заблокований".
"Ви не можете залишати або коментувати публікації протягом 3 днів".
"Ви не можете виходити в прямий ефір протягом 63 днів".
Список обмежень, накладених фейсбуком на афганського журналіста Шафі Карімі, можна продовжувати нескінченно. "Мене заблокували, і я втрачаю аудиторію, а люди втрачають життєво важливу інформацію", – говорить Карімі, який, перебуваючи у вигнанні у Франції, висвітлює події в Афганістані.
Інша героїня, яка працює на незалежному телеканалі в Грузії, каже, що її редакція втратила приголомшливі 90% від своєї Facebook-аудиторії відколи вони почали висвітлювати війну в Україні. Їх ТВ-канал "Формула" зробив незліченні спроби зв'язатися з Meta, але все марно.
"Сторінки справжньої незалежної журналістики у Facebook вмирають"
"Ми пройшли шлях від 2 мільйонів фоловерів до 200 000", – розповідає Саломе Угулава, головний редактор "Формули". Різкий спад аудиторії стався через попередження, яке вони отримали від Facebook після того, як їх алгоритм позначив цитату президента України Володимира Зеленського як "розпалювання ненависті".
Аналогічна картина спостерігалася і на тбіліському опозиційному телеканалі "Мтаварі", коли він опублікував сюжет про батальйон "Азов", який стоїть на сторожі Маріуполя. Facebook видалив сюжет, аргументуючи це тим, що він містить "заклик до тероризму". Попри всі суперечки навколо "Азова", тільки країна-агресор класифікує їх як терористичну організацію.
За одним видаленням пішли й інші. Залученість "Мтаварі" впала з березневих 22 мільйонів до квітневих 6 мільйонів. У команди є вагомі підстави вважати, що це діяння кремлівської машини пропаганди.
Для такої маленької країни, як Грузія (населення 3,5 мільйона осіб), наслідки цих розбирань мають доленосний характер. Як і в багатьох країнах за межами Заходу, Facebook став національною віртуальною громадською площею – місцем, де люди збираються, щоб обговорити та подискутувати щодо майбутнього.
Ця дискусія має екзистенціальний характер в Грузії: 20% території країни вже окуповані РФ, і багато хто побоюється, що вторгнення в Україну ще більше підштовхне Грузію в обійми Москви. Кампанії з дезінформації, що фінансуються Кремлем, чинять сильний тиск на незалежні ЗМІ, які висвітлюють ситуацію в країні. Поки такі ЗМІ, як "Формула ТВ" та "Мтаварі", зникають зі стрічок людей у Facebook, самі ідеї ліберальної демократії зникають із публічних дебатів.
І таких випадків не перерахувати. Від Афганістану до України та величезної частини неангломовного світу журналісти втрачають свій голос. І це відбувається не лише через репресії з боку їхніх урядів, а й через створену в Кремнієвій долині політику, яка допомагає гнобителям свободи слова поширювати свою дезінформацію.
"Кремнієва долина допомагає Путіну виграти інформаційну війну. Це безумство, і це має припинитися", – цитує ЗМІ російського журналіста, який не побажав називати своє ім'я з міркувань безпеки. – Але ми не знаємо, як їм (фейсбуку – ред.) про це сказати, тому що з ними не можливо поговорити безпосередньо".
Водночас аналітики кажуть, що те, що відбувається в Україні показує, що системи Facebook абсолютно не пристосовані для ведення тотальної інформаційної війни. "Ніхто не говорить, що модерація зони бойових дій – легке завдання. Але важко позбутися відчуття, що Facebook не докладає серйозних зусиль".