Нові правила перетину державного кордону України сприяють порушенню прав біженців і шукачів притулку, а також ведуть до порушення принципу «невидворення» (non-refoulement).

Про це йдеться у заяві центру "Соціальна дія" та асоціації "Права людини у Центральній Азії", переданій агентству УНІАН.

Правозахисники зазначають, що новий порядок, за офіційним роз`ясненням, був введений з метою протидії незаконній міграції з країн з міграційним ризиком, громадяни яких використовують Україну як транзитний пункт на шляху до Західної Європи. До переліку таких країн увійшли 5 пострадянських держав (Киргизстан, Молдова, Таджикистан, Туркменістан, Узбекистан) і 85 країн Африки, Азії та Близького Сходу.

Відео дня

Зокрема, за новими правилами, громадяни 90 країн, а також особи без громадянства, які живуть у цих країнах, у випадку в`їзду до України або транзитного проїзду, повинні мати при собі кошти у 20-кратному розмірі від прожиткового мінімуму, встановленого в Україні. Розрахунок на покриття видатків на період від 1 до 30 днів, незалежно від терміну перебування, становить 12 тис. 620 гривень. Особа, яка в`їжджає, має підтвердити цю суму шляхом пред`явлення на вимогу готівки або банківської карти. В останньому випадку необхідно надати виписку з рахунку за останні три дні. Якщо особа не може підтвердити свого фінансового забезпечення, їй виносять постанову про відмову в пропуску через державний кордон України.

Таке рішення української влади викликало занепокоєння у правозахисників. "Не до кінця зрозумілими залишаються принципи, згідно з якими формували перелік країн, громадяни яких відтепер перебувають на «особливому» становищі на момент прибуття на кордон України", - заявляють у центрі "Соціальна дія".

За словами правозахисників, те, наскільки відбір цих країн є політичним кроком, продемонструвало виведення зі вказаного переліку Молдови - незабаром після початку дії наказу. "Причиною стало те, що влада цієї країни потурбувалась про усунення заходу, який дискримінував її громадян - і ніяка «потреба у боротьбі з нелегальною міграцією» не завадила цьому", зауважили правозахисники.

Крім того, на їхню думку, незрозумілою залишається відповідь на питання, за якими критеріями було визначено суму в розмірі 20 мінімальних зарплат як достатню для перетину кордону. "Далеко не всі громадяни України, повертаючись додому з-за кордону, можуть довести наявність таких коштів. Ті, хто ухвалював подібне рішення, недвозначно вказали: прожити в Україні можна лише на суму, яка перевищує офіційно визнаний мінімум у багато разів", - заявляє центр "Соціальна дія".

Також, як заявляють правозахисники, у згаданому наказі Держприкордонслужби нічого не сказано про виключення з переліку тих, кого можна піддавати перевірці - таких категорій осіб як шукачі притулку чи біженці. "З тих, кого перевіряти обов`язково, виключено іноземних студентів, які навчаються в Україні, осіб, які мають українську реєстрацію, і ще кілька груп. Осіб, які шукають в Україні притулку, можуть піддати такій перевірці - і якщо вони не матимуть достатніх коштів, не допустять в Україну", - сказано у заяві.

"Подібні заходи - довільні й малообґрунтовані - мають дискримінаційний характер. Вони є родючим ґрунтом для корупції та нелегальних схем перетину кордону України для тих, хто ще вчора цілком міг в`їхати без порушення закону", - заявляють правозахисники.

За їхньою інформацією, 2 вересня цього року Управління Верховного комісара ООН у справах біженців (УВКБ ООН) оприлюднило звернення до уряду України, у якому йдеться про те, що фінансові вимоги не мають зачіпати доступ до процедури надання притулку і порушувати принцип «невидворення», передбачений Конвенцією ООН про статус біженців 1951 року. Україна ратифікувала цю міжнародну угоду 2002 року без будь-яких застережень. УВКБ ООН наголошує, що нові вимоги Державної прикордонної служби України можуть виявитися причиною невиконання Україною зобов`язань відповідно до Женевської Конвенції, також низки інших міжнародних угод.

Асоціація «Права людини у Центральній Азії» та проект «Без кордонів» центру «Соціальна Дія» закликають уряд України роз`яснити, на яких підставах було визначено суму необхідного мінімуму коштів та часового обмеження у місяць; роз`яснити, за яким принципом формувався перелік 90 країн, від громадян яких вимагають виконання даних вимог, - і як вибіркове ставлення до іноземців відповідає принципам не-дискримінації; роз`яснити, чи готова українська влада до можливих кроків іноземних урядів у відповідь.

Правозахисники закликають забезпечити доступ шукачів притулку до національної процедури у випадку, коли прохання про надання статусу біженця заявлене при перетині кордону; забезпечити безперешкодний доступ представників УВКБ ООН до тих осіб, затриманих на державному кордоні, які просять про надання статусу біженця в Україні; надати роз`яснення щодо застосування нових правил до шукачів притулку і біженців.