Пташиний грип вже призвв до масової загибелі морських ссавців / фото facebook.com/AntarcticCenter

Пташиний грип вбиває десятки тисяч тюленів і морських левів у різних куточках світу, порушуючи екосистеми, і вчені не бачать чіткого способу уповільнити цей процес.

Як пише Independent, всесвітній спалах пташиного грипу, який почався в 2020 році, призвів до загибелі мільйонів домашніх птахів і поширився на дику природу по всьому світу.

При цьому тюлені та морські леви виявилися особливо вразливими до хвороби, кажуть вчені. Вірус був виявлений у тюленів на східному та західному узбережжі США, що призвело до загибелі понад 300 тюленів у Новій Англії та ще кількох у Пьюджет-Саунді у Вашингтоні. Ситуація ще більш жахлива в Південній Америці, де в Чилі та Перу загинуло понад 20 000 морських левів, а в Аргентині – тисячі морських слонів.

Вірус можна контролювати серед домашніх тварин, але він може безконтрольно поширюватися серед диких тварин і морських ссавців, які раніше не контактували з ним. Вчені все ще досліджують, як тюлені заразилися пташиним грипом, але, швидше за все, це відбулося через контакт із зараженими морськими птахами. Вірус все ще поширюється, і в лютому його вперше виявили в материковій частині Антарктиди.

При цьому загибель тюленів і морських левів порушує екосистеми, де морські ссавці є ключовими хижаками на вершині харчового ланцюга. Тюлені допомагають підтримувати рівновагу в океані, запобігаючи перенаселенню видів риб, якими вони харчуються.

Чимало постраждалих видів, як-от південноамериканські морські леви та південні морські слони, мають відносно стабільні популяції, але вчені стурбовані можливістю перенесення вірусу на інших тварин.

Водночас деякі вчені та захисники навколишнього середовища кажуть, що між спалахами та зміною клімату та потеплінням океану може бути зв’язок. Тепліші температури моря на півночі Чилі зменшують популяцію кормової риби, і це робить морських левів слабкішими та сприйнятливішими до хвороб.

Одне з досліджень, опубліковане в журналі Emerging Infectious Diseases у лютому, виявило, що вірус пташиного грипу адаптувався до поширення між птахами та ссавцями. Дослідники виявили майже ідентичні зразки вірусу у мертвих морських левів, мертвого тюленя та мертвого морського птаха. Вони сказали, що знахідка є важливою, оскільки вона підтверджує багатовидовий спалах, який може вражати морських ссавців і птахів.

Загроза від пташиного грипу

Як писав УНІАН, на початку січня стало відомо, що на Алясці від одного зі штамів пташиного грипу загинув білий ведмідь. Це перший випадок смерті представника цього виду від даної інфекції. Відомо, що тварина харчувалася тушами мертвих птахів, ймовірно заражених вірусом.

Також ми розповідали, що серед антарктичних тюленів вперше підтверджено високозаразну форму пташиного грипу, яка загрожує одній із найтендітніших екосистем на планеті. Тоді повідомлялося про мор на субантарктичному острові Південна Георгія.

А в Аргентині від пташиного грипу померли майже 96% дитинчат південного морського слона, народжених у 2023 році.