Корпоративна реформа в Нафтогазі майже з самого початку пішла не за планом. Насамперед через якість складу наглядової ради. Члени наглядової ради провалили поставлені урядом завдання, а згодом незаконно призначили нових членів правління компанії.

Таку думку під час онлайн-дискусії Energy Freedom на тему «Корпоративна реформа. Що пішло не так?» висловив експерт з енергетики, ексдиректор з фінансових і інвестиційних питань НАК «Нафтогаз України» Ярослав Диковицький.

«Сама наглядова рада НАК «Нафтогаз України» не дотримується принципів ОЕСР. Вона порушила основні засади, які були затверджені для компанії, в яких були основні показники, цілі, пріоритети, які є фундаментальними для наглядової ради. Але ця наглядова рада їх порушила по суті по кожному пункту», - наголосив фахівець.

Відео дня

За словами Диковицького, публічно наглядова рада ніколи не звітувала про виконання цих засад. І навіть намагалася їх змінити.

«Це дуже показово та дуже дивно, - констатує експерт. - Але уряд засвідчив факт порушення основних завдань, зокрема – фінансових показників за 2020 рік, коли замість прибутку в 11 млрд компанія зафіксувала збитки в 19 млрд грн. І уряд ухвалив рішення змінити керівництво Нафтогазу. Адже, якщо робота менеджменту незадовільна, то такий менеджмент замінюють».

На переконання Диковицького, уряд не порушував жодних принципів корпоративного управління, діючи абсолютно в законний спосіб, визнаючи незадовільною роботу наглядової ради та правління Нафтогазу.

«Згідно з Законом про управління об’єктами державної власності, Кабмін, у власності якого корпоративні права на Нафтогаз, має повне право звільняти керівника НАК «Нафтогаз України», - наголошує він.

Натомість сама наглядова рада, як наводить приклад Диковицький, в січні 2020 року змінила склад правління Нафтогазу, не маючи на це повноважень.

«Чому це правління так тримається за цю наглядову раду, а наглядова рада – за це правління? На мій погляд, тому що в них є спільний інтерес у тому, що призначення правління було незаконним. У січні наглядова рада затверджує правління своїм рішенням, а в березні наглядова рада подає кандидатуру на голову правління вже до уряду. Хоча за статутом подання стосується як голови правління, так і всього правління. Тому в мене є запитання до легітимності цього правління Нафтогазу та реагування окремих членів правління на ситуацію, що склалася», - наголосив експерт.

А припис НАЗК про звільнення призначеного урядом голови правління Нафтогазу Юрія Вітренка Диковицький назвав узагалі «анекдотичним». «Адже НАЗК аргументує, що подало припис органу управління Нафтогазу. Хоча в законі йдеться про державні органи управління, а не про органи управління підприємствами», - звертає увагу фахівець.