
Під час повітряних тривог у Києві вартість поїздок на таксі різко зростає, іноді в рази, що викликає обурення серед жителів столиці. Економічна причина проста: через зупинку руху усього наземного метро під час повітряних атак попит на поїздки зростає, а кількість доступного транспорту зменшується.
Економіст Олег Пендзин розповів УНІАН, що регулювати ці націнки на державному рівні, попри заклики деяких жителів столиці, неможливо, оскільки послуги таксі не належать до соціально значущих потреб:
"Громадський транспорт під час тривог продовжує курсувати і не підвищує ціни. Держава забезпечує перевезення звичайним комунальним транспортом, який їздить під час тривоги. Таксі - це розкіш. Користуйтеся альтернативним транспортом"
За його словами, будь-які спроби законодавчо обмежити тарифи на таксі під час тривог приречені на провал.
"Уявіть ситуацію, що держава вводить обмеження, а таксисти кажуть: ми ризикуємо, чому маємо їхати за звичайними тарифами? Ну, за ризик треба доплачувати. Ви ж не зможете примусити людину надавати послуги. Це добровільна справа, він не зобов'язаний надавати послуги", - пояснив Пендзин.
Економіст також додав, що будь-які спроби державного регулювання цін на ринку послуг таксі неминуче спричинять судові позови, тому, на його думку, "це безперспективний напрямок".
Як формуються ціни на таксі
У свою чергу, інженер і транспортний експерт Дмитро Беспалов у коментарі УНІАН пояснив, що популярні сервіси на кшталт Bolt, Uber чи Uklon - це не класичні таксі, а так звані райдшерингові платформи (тобто сервіси спільних поїздок). Вони не мають фіксованих тарифів, а автоматично визначають вартість поїздки залежно від попиту й пропозиції.
"Такі сервіси розраховують тариф, виходячи з кількості доступних авто, кількості людей, які хочуть їхати, і часу в дорозі. Ця формула комерційна таємниця, і жоден сервіс її не розкриє, щоб ми могли подивитися. Більше того, я не думаю, що вона статична. Я думаю, що вони вносять в неї певні зміни, враховуючи додаткові чинники: погоду, якісь події чи свята, стан авто тощо. Тобто, скоріше за все, змінних і коефіцієнтів у цій формулі має бути багато", - сказав транспортний експерт.
Беспалов додає, що стрибки тарифів під час тривог повʼязані насамперед зі збільшенням транспортного попиту, а також такими факторами, як збільшення заторів і загальним хаосом у русі.
Чому тривога створює транспортний хаос
Беспалов пояснив, чому під час заторів ціни одразу летять вгору:
Коли в місті збільшуються затори, кожна машина стає менш ефективною. Тобто, якщо з помірним трафіком одна машина може виконати умовно три перевезення за одну годину, то в умовах заторів - лише одну. Відповідно, падає пропозиція, а попит збільшується.
За словами експерта, фундаментальна проблема столиці - перевантаження транспортної системи.
"Коли транспортна система працює на межі чи поза пропускною здатністю, то будь-яка надзвичайна ситуація її просто паралізує. Це якраз ситуація Києва. Може буквально кілька випадкових подій статися, і це все просто "валить" всі транспортні показники: сильно збільшується час в дорозі, кількість заторів і ДТП, падає ефективність перевезень", - пояснив Беспалов.
Він наголошує, що вирішити проблему можна лише через розвиток громадського транспорту.
"Із цим можна боротися розвитком альтернативних приватному авто видів транспорту. Наприклад, якщо б у Києва була розвинена позиція громадського транспорту, при чому між правим і лівим берегом в тому числі, щоб метро не зупинялося, це могло б сильно вплинути на тарифи. До речі, зараз комунальний наземний транспорт (окрім метро, - УНІАН) не зупиняється під час повітряної тривоги. Тарифи могли б бути набагато більшими, якби він зупинявся. Тому що одночасно виникає вибуховий попит", - зауважив Беспалов.
За його словами, щоб тарифи залишалися стабільними навіть під час тривог, мають бути незмінними три чинники: попит, кількість автомобілів і рівень заторів. Але це можливо лише тоді, коли є альтернатива у вигляді розвиненої мережі громадського транспорту.
"У Варшаві, наприклад, трамваї ходять із інтервалом орієнтовно в 40 секунд. Відповідно, така мережа здатна "переварити" навіть вибуховий попит. Також велосипедна інфраструктура цьому протидіє, але, звичайно, в зимовий час гірше ніж влітку. Тобто насправді, щоб із цим боротися, просто потрібно нормально робити транспортне планування, мати резерв провідної здатності на громадському транспорті і розвивати систему індивідуального транспорту", - додав експерт.
Робота таксі в Україні - останні новини
20 серпня стало відомо, що найпопулярніші онлайн-сервіси таксі Bolt, Uklon та Uber звернулися до мера Києва Віталія Кличка з пропозицією дозволити пересування містом у період комендантської години.
У серпні також повідомлялося, що популярний сервіс виклику таксі Uklon збільшив тарифи майже на 50% для туристичного комплексу Буковель.