Ілюстрація / REUTERS

У другому турі виборів президента України Петро Порошенко та Володимир Зеленський відзвітували про витрати на виборчу кампанію у розмірі 150 млн грн. Однак офіційні витрати кандидатів — лише "вершина айсберга".

Читайте такожГройсман привітав Зеленського з перемогою на виборах

Про це розповів аналітик Комітету виборців України Денис Рибачок, передає «Обозреватель». Експерт пояснив, на що йдуть тіньові витрати виборчих штабів.

Відео дня

"В офіційних витратах йдеться про сотні мільйонів гривень. Наприклад, перед другим туром Петро Порошенко витратив близько 100 млн грн, Володимир Зеленський трохи менше — понад 50 млн грн за один тиждень кампанії. Це проміжні фінансові звіти", — повідомив Рибачок.

При цьому аналітик КВУ зазначив, що витрати на кампанію поділяються на дві частини: "Є офіційна частина, яку ми бачимо у фінансових звітах кандидатів, які подають до НАЗК і ЦВК. А є неофіційна частина, і значна частина коштів перебуває в тіні".

"Наведу приклад — це гроші, які кандидати традиційно витрачають на зарплати агітаторів, членів комісій та спостерігачів. У жодному фінансовому звіті ми цієї статті витрат не побачимо, бо це заборонено чинним законодавством. Але ми можемо лише здогадуватися, скільки коштів треба, щоб оплатити роботу членів комісій у 30 тисячах виборчих дільниць, щоб оплатити роботу спостерігачів тощо", — розповів він.

За словами експерта, другий напрямок витрат, який також перебуває у тіні — незаконна реклама, розміщена без вихідних даних.

"Перед другим туром у регіонах України поширювалася значна кількість матеріалів з ознаками чорного піару проти кандидатів, які не були ніяк марковані. Офіційно вони не проходили по виборчому законодавству, але кандидати звідкись взяли гроші, щоб їх надрукувати і розповсюдити. Йдеться про значні суми, які ми офіційно не бачимо", — пояснив Рибачок.