Впровадження "формули Штайнмайера" в українське законодавство. Про це, серед іншого, домовилися на "нормандському саміті" в Парижі глави України, Німеччини, Франції та Росії в понеділок увечері. Україна та Росія цей документ трактують по-своєму. В чому ж насправді полягає "формула Штайнмаєра" і як вона може вплинути на встановлення миру в Україні - з'ясовував УНІАН.
Хто такий Штайнмаєр?
Франк-Вальтер Штайнмайєр - у минулому двічі міністр закордонних справ Німеччини. Цю посаду він обіймав з 2005 по 2009 і з 2013 по 2017 роки. Упродовж 2016 року також керував ОБСЄ. Нині - Федеральний президент Німеччини. Штайнмаєр має власне бачення і механізм врегулювання ситуації на сході України, в результаті чого його ім'я нерідко згадують у цьому контексті. Назва цього механізму відповідна - "формула Штайнмаєра".
Що таке "формула Штайнмаєра"?
Механізми реалізації Мінських угод, запропоновані в жовтні 2015 року Штайнмаєром, вже назвали "формулою". Свої пропозиції з цього питання екс-глава МЗС ФРН озвучив на "нормандському саміті" в Парижі в жовтні 2015 року, а пізніше їх підтвердили на аналогічній зустрічі в Берліні через рік. "Формула Штайнмаєра" не є правовим актом та юридичним документом, а всього лише один з варіантів політико-правового врегулювання ситуації на сході України без впровадження військового компоненту.
Де-факто, "формула Штайнмаєра" - це його лист, написаний спільно з тодішнім головою МЗС Франції Лораном Фабіусом на адресу нині екс-міністра закордонних справ України Павла Клімкіна та його колеги з РФ Сергія Лаврова.
Які пункти пропонує Штайнмаєр?
Основний шлях врегулювання ситуації в ОРДЛО - проведення там місцевих виборів. Важлива деталь - за українським законодавством та відповідно до стандартів ОБСЄ. Для цього політичній підгрупі Мінської ТКГ доручалося розробити проект закону про місцеві вибори на окупованому Донбасі, а Верховна Рада повинна була прийняти його за термін у чотири тижні. Після ухвалення закону, як передбачалося, вибори повинні відбутися упродовж 90 днів. У день виборів на окупованих територіях має почати діяти закон про їх особливий статус, але на тимчасовій основі. Постійну ж дію йому може дати визнання волевиявлення з боку України та спостерігачів ОБСЄ. Окремо відзначено компонент безпеки, в тому числі - доступ спостерігачів до прикордонних ділянкок.
Зокрема, в документі зазначається наступне:
"Закон (про "особливий статус", - УНІАН) набирає чинності о 20:00 за місцевим часом у день голосування на дострокових місцевих виборах в окремих районах Донецької та Луганської областей, які призначені і проведені у відповідності з Конституцією України і спеціальним законом України, що регулює проведення місцевих виборів у згаданих районах. Він буде діяти на тимчасовій основі до дня публікації остаточних висновків місії БДІПЛ ОБСЄ зі спостереження за виборами, на основі сформованої практики БДІПЛ ОБСЄ, про відповідність в цілому дострокових місцевих виборів стандартам ОБСЄ та Міжнародним стандартам демократичних виборів, а також українському законодавству і в якому міститься відповідь на питання, погоджене в "нормандському форматі", схвалене у Тристоронній контактній групі і спрямоване Україні в її запрошенні і Діючим головою ОБСЄ директору БДІПЛ.
Цей закон продовжує діяти на постійній основі у разі, якщо в остаточному звіті БДІПЛ ОБСЄ згідно з усталеною практикою приходить до висновку про те, що дострокові місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей були проведені в цілому у відповідності зі стандартами ОБСЄ та українського законодавства, відповідаючи на питання, погоджене в "нормандському форматі", схвалене у Тристоронній контактній групі і спрямоване Україні в її запрошенні і діючим головою ОБСЄ директору БДІПЛ".
Чому "формулу" не вдалося реалізувати?
В даному випадку відповідь проста - Росія і підконтрольні їй бойовики не зуміли створити умови для проведення в ОРДЛО виборів, про які йде мова в листі Штайнмаєра.
"Формула Штайнмаєра" - 2019
Восени поточного року про цей комплекс заходів знову згадали. 1 жовтня президент України Володимир Зеленський заявив, що українська сторона на переговорах ТКГ в Мінську відповіла на лист спеціального представника ОБСЄ Мартіна Сайдіка, який узгоджує "формулу Штайнмаєра". Пізніше сам документ, підписаний Леонідом Кучмою в Мінську, було опубліковано його прес-секретарем.
Згідно з його тексту, Україна погоджується провести позачергові вибори в ОРДЛО, а в разі їх визнання закон про особливий статус Донбасу починає діяти на постійній основі.
Позиція Зеленського
Президент України, коментуючи лист, підписаний Кучмою, заявив, що буде новий закон, який розроблятиме парламент в тісній співпраці і при публічному обговоренні з суспільством і в ньому не буде перетнута жодна "червона лінія". "Саме тому немає і не буде ніколи ніякої капітуляції. Ніякої", - зауважив Зеленський, підкресливши, що місцеві вибори не відбудуться, якщо на Донбасі залишаться війська.
Цей же пункт президент України повторив на вчорашній спільній прес-конференції з учасниками "нормандської зустрічі".
Що кажуть у Кремлі
У президента РФ не приховували, що згода України на "формулу Штайнмаєра" є однією з умов проведення зустрічі в Парижі. За словами спікера Кремля Дмитра Пєскова, відмова від неї "загальмує процес врегулювання конфлікту на Донбасі".
Сам Путін пішов далі і заявив, що Україна повинна затверджувати умови "особливого статусу" Донбасу з бойовиками. Говорячи про "формулу Штайнмаєра", він вказав, що вона є інструментом його імплементації і навіть компромісом.
Довідка. "Формула Штайнмаєра" де-факто прив'язана до "Мінську-2" - Комплексу заходів з виконання Мінського протоколу, узгодженого на саміті в "нормандському форматі" в лютому 2015-го. Документом передбачено негайне припинення вогню, відведення обома сторонами важкого озброєння і контроль за цим з боку СММ ОБСЄ. Також у комплексі йдеться про обмін заручниками за принципом "всіх на всіх", амністіїюі помилування шляхом спеціального закону, відновлення повного контролю України над усім кордоном з РФ, виведення усіх іноземних військових формувань і техніки, роззброєння незаконних збройних угруповань. Окремо передбачено проведення в Україні конституційної реформи в частині децентралізації, а також прийняття постійного законодавства про "особливий статус" ОРДЛО.