ЕВА виступила проти повної заборони інформації про алкогольні й тютюнові вироби

В Європейській Бізнес Асоціації (ЕВА) виступили категорично проти поправок до законопроекту №4212, які передбачають зокрема заборону «розміщення будь-якої інформації в Інтернеті, в соціальних чи інших цифрових мережах» щодо алкогольних і тютюнових виробів.

Про це йдеться в офіційному листі Європейської Бізнес Асоціації до Комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики.

"У споживачів повинна залишитися можливість отримання інформації нерекламного характеру про алкогольні напої, тютюнові вироби та електронні сигарети, для свідомого вибору продукції, в тому числі на Інтернет-сайтах ліцензованих місць торгівлі, через які можна замовляти доставку таких товарів для власного споживання", – наголошує в листі виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев’янко.

Відео дня

Як свідчить експертиза Європейської Бізнес Асоціації, ці поправки фактично забороняють існування будь-яких веб-сайтів, сторінок у соцмережах виробників та імпортерів алкогольної і тютюнової продукції, їх галузевих асоціацій.

"Згадану поправку слід відхилити, оскільки вона може обмежити споживачів у реалізації їх права на необхідну, доступну та своєчасну інформацію про товари, а також можливість суб’єктів господарювання розміщувати інформацію про свою діяльність в мережі Інтернет", – впевнені в Європейській Бізнес Асоціації.

Запропоновані поправки до законопроекту можуть сильно вдарити по рекламному ринку України. За даними Всеукраїнської рекламної коаліції, у разі прийняття поправок рекламний ринок втратить 10-15% річного доходу. В абсолютних цифрах, виходячи з показників минулого року, втрати можуть сягнути 2,5 млрд. грн. (90 млн доларів).

Самі засоби масової інформації, яким буде заборонена співпраця з виробниками тютюну та алкоголю, свої втрати оцінюють у майже 3,6 млрд грн. (понад 130 млн доларів).

Національна спілка журналістів України заявила, що 86% українських ЗМІ за минулий кризовий рік втратили значну частину своїх доходів, і додаткові обмеження на рекламу стануть для багатьох українських ЗМІ катастрофою.

До того ж, по медіа може вдарити ще одна заборона – на трансляцію фільмів, де є сцени куріння сигарет. Чи треба такі сцени вирізати, чи «розмивати» зображення сигарет – і за чий кошт це має бути зроблено – депутати не уточнюють.

Серед поправок є також заборона на будь-яку співпрацю тютюнових компаній і громадських (у т.ч. благодійних) організацій.

Під ударом і малий бізнес. Адже поправки вимагають розміщати тютюнову продукцію в кіосках і магазинах так, аби її не було видно «поза межами і всередині місця роздрібної торгівлі». По суті це означає перетворення кіосків, які мають право продавати сигарети, на «криті павільйони». Що вимагатиме від підприємців значних коштів на демонтаж і нове обладнання – зазначають в Європейській Бізнес Асоціації.

Також в ЕВА наголосили, що згадані поправки було внесено до законопроекту із  порушенням ст. 116 Регламенту Верховної Ради України.

"Питання посилення існуючих обмежень щодо стимулювання продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів загалом, не були предметом розгляду ВРУ в першому читанні. Відтак правки такого змісту суттєво розширюють предмет регулювання законопроекту, тому вони не співвідносяться із положеннями статті 116 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", - впевнені в Європейській Бізнес Асоціації.