Україна імплементувала лише три директиви Європейського Союзу з усього пакету своїх зобов’язань за Угодою у сфері телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг. Прийняти необхідно ще вісім актів права Євросоюзу.

Про це під час нещодавнього засідання Комітету з питань інтеграції України до ЄС повідомив  Проект ЄС-ПРООН з парламентської реформи. 

На засіданні комітет заслухав звіти відповідних відомств про те, як Україна виконує свої зобов’язання за Угодою про асоціацію у сфері телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг. Інформацію надали Міністерство інфраструктури України, Міністерство цифрової трансформації та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації. 

Відео дня

Як зазначалося під час засідання, співпраця України та ЄС у цій сфері має допомогти Україні інтегруватися у внутрішній ринок послуг в ЄС. Українські компанії зможуть вільно працювати в ЄС, що відкриває для них ширші можливості. Однак, щоб досягти цього, відповідно до Угоди про асоціацію, Україна має спершу погодити своє законодавство у сфері телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг із законодавством  Європейського Союзу. З цією метою у Верховній Раді було зареєстровано проекти трьох законів, у тому числі — «Про поштовий зв’язок».

Але зазначимо, що законопроект №4353 «Про поштовий зв’язок» має негативні висновки з боку Комітету з євроінтеграції, Комітету з питань бюджету, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. У зауваженнях зазначено, що законопроект № 4353 створить державну монополію на ринку міжнародних поштових відправлень. Адже згідно з ним,  виняткове право здійснювати міжнародні поштові відправлення у спеціально обладнаних місцях міжнародного поштового обміну (ММПО) отримає призначений оператор. Це надасть йому неконкурентну перевагу порівняно з іншими операторами поштового зв’язку в Україні.

Призначений оператор отримує виключне право переміщувати міжнародні посилки через митний кордон України в ММПО. Інші ж оператори такого права не матимуть. Законопроект звільняє призначеного оператора від відповідальності за ненадання чи неналежне надання послуг поштового зв’язку через рішення митниці або податкової щодо міжнародних посилок. Інші оператори, знов-таки, такого захисту від дій митниці та податкової не матимуть. Крім того, законопроект  надає призначеному оператору пріоритетне право здійснювати співробітництво у сфері надання послуг поштового зв’язку з іноземними операторами поштового зв’язку та суб’єктами господарювання, що надають послуги поштового зв’язку. Інші оператори не зможуть побудувати ділові зв’язки з партнерами з інших країн.

Все це суперечить європейським принципам, що визначені ч. 1 ст. 7 Директиви Європейського Парламенту та Ради 97/67/ЄС про спільні правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства та покращення якості обслуговування. Згідно з цими нормами, держави-члени не надають або не залишають чинними виняткові або спеціальні права для запровадження та надання поштових послуг.

Через запропоновані законопроектом «Про поштовий зв’язок» норми призначений оператор, маючи монопольне становище у наданні певних послуг, не матиме стимулів покращувати сервіс. Це може призвести як до погіршення якості послуги, так і підвищення їх ціни для кінцевого споживача.

Таким чином, прийняття законопроекту із нормами, які відверто нехтують вимогами ЄС та не відповідають принципам вільної ринкової економіки, загрожує негативним ставленням з боку ЄС. Зрештою це позначиться і на співпраці у сфері поштових та кур'єрських послуг.