Крилата ракета Х-55

Для обстрілу житлового будинку в Одесі, в результаті якого було вбито п'ятьох, з яких одна тримісячна дитина, а ще 18 українців поранено, рашисти використали крилаті ракети Х-101 або Х-555.

Х-101 і Х-555-крилаті ракети повітряного базування, здатні пролетіти тисячі кілометрів і запускаються зі стратегічних бомбардувальників-ракетносіїв Ту-95 і Ту-160.

Як і ракети "Калібр" їх доволі складно перехопити засобами протиповітряної оборони, але це не робить, попри усі бажання Кремля, Х-101 та Х-555 "ультимативною зброєю". Причина - у застарілій електронній базі та черговою експлуатацією радянських напрацювань, бо нічого свого рашисти створити так і не змогли.

УНІАН підготовував два матеріали, присвячені обом цим крилатим ракетам і справедливо буде почати з Х-555. 

Крилата ракета Х-55

Як і абсолютна більшість всієї рашиської зброї крилата ракета Х-555 - радянська розробка. Це неядерна версія ракети Х-55 створеної ще у 70-80-х роках для озброєння стратегічних ракетоносіїв Ту-95 та Ту-160.

Х-55 розроблялась як відповідь на американську AGM-86 та копіювала концепцію прориву протиповітряної оборони за допомогою маловисотного польоту та власної малопомітності. Але радянська розробка перевершити конкурента незмогла. Особливо у точності, хоча і використовувала аналогічну систему наведення. Вона полягає у поєднанні інерційної системи та орієнтації по наземних орієнтирах Tercom, коли ракета звіряє місцевість під собою з закладеною у пам’ять мапою, у випадку Х-55 ракета "бачила" лише рельєф у радіодіапазоні.     

Якщо американські крилаті ракети мають доведену точність у декілька метрів, то радянські Х-55 - до 100 метрів. Питання похибки було вирішено традиційно у радянському стилі - ядерною бойовою частиною потужністю, за різними джерелами, від 200 до 500 кт. Для розуміння, такої потужності вистачає для тотального знищення такого міста, як Воронеж.

Одразу з прийняттям на озброєння Х-55 почали розробляти її модернізацію Х-55СМ зі збільшеною з 2500 км до 3500 км дальністю, яку досягли встановленням додаткових конформних баків по боках ракети. До речі, дальність польоту крилатій ракеті забезпечував двигун Р95-300 від нинішньої "Мотор Січ".

Крилата ракета Х-555

Вже на основі Х-55СМ з початку 90-х створювалась Х-555, яка відрізнялась заміною ядерної бойової частини на звичайну та модернізацією системи наведення. Розробка ракети тривала до середини 2000-х років та була визнана одним із головних завдань військово-промислового комплексу РФ.

Такий довгий строк розробки звичайної модернізації пов’язаний із двома вкрай складними для російських конструкторів завданнями. По-перше, ефективна для такої зброї фугасна або касетна бойова частина значно важча за ядерний боєприпас. Збільшення її ваги та розмірів потягнула за собою зменшення дальності, яка впала до, близько, 2000 км. Водночас щодо маси бойової частини фігурують дані від 200 до 400 кг.

По-друге, у Х-555 закладена інша система наведення. До інерційної навігації додалась повноцінна система Tercom з радіо- і оптичним каналом, а також супутникова навігація. Остання була "намертво" зав’язана на строки розгортання російської космічної системи ГЛОНАСС.

Як виявилось, попри всі розмови рашиських пропагандистів про абсолютне оновлення Х-555, значна частина електронної "начинки" так і залишилась на технологічній базі 60-70-х років. Про це прямо говорять вціліли блоки збитих крилатих ракет, які продемонструвало Головне управління розвідки Міноборони.

Також величезні запитання залишаються до двигуна ракети - Р95-300, який збирався на "Мотор Січ". Після 2014 року у РФ почали різко запевняти, що ще з 2000-х років розгортали виробництво його конкурента розробленого у  70-х роках ТРДД-50.  

Щодо оголошених характеристик крилатої ракети стосовно бойової частини та дальності польоту Х-555 єдиного "канонічного" варіанту немає. Принаймні розробник ракети КБ "Радуга" не публікує їх. Тому вони спираються на різні заяви, зроблені у різний час. 

ТТХ крилатої ракети Х-555

  • Довжина: 6,04 м
  • Розмах крил: 3,1 м
  • Стартова вага: 1500 кг
  • Маса бойової частини: 200-410 кг
  • Дальність польоту: 2000-2500 км
  • Швидкість: до 830 км / год
  • Носії Х-555: Ту-95, Ту-160