
Вибір Україною вертольотів AH-1Z Viper є більш прагматичнішим за AH-64E Apache, адже потрібна саме пара вертольотів - ударний та транспортний. І AH-1Z Viper та UH-1Y Venom - саме той вибір, важають експерти Defense Express.
За їхніми словами, 85% деталей в AH-1Z Viper та UH-1Y Venom однакові, а це означає, що буде дешевше та простіше обслуговування, і "наразі альтернативних аналогічних пропозицій цьому не проглядається".
Експерти детально розповіли про вертоліт AH-1Z Viper, зазначивши, що "це дуже глибока і вже третя ітерація відомого AH-1 Cobra, який став першим спеціалізованим ударним вертольотом в історії". Також вони розповіли його історію.
"Він був оперативно створений Bell на вимогу американських військових під час війни у В'єтнамі на основі UH-1 Iroquois та вперше піднявся у небо у 1965 році. У 70-х з'явився двомоторний та потужніший AH-1 SuperCobra, який замовили для себе американські морпіхи.
А вже у 2000-х з'явився AH-1Z Viper, який отримав нові двигуни та ротор, оновлену авіоніку, систему управління вогнем, комплексне підвищення живучості, а також широку цифровізацію", - пишуть аналітики.
AH-1Z Viper слабший, ніж AH-64E Apache
Вони визнали, що AH-1Z Viper слабший та має менше можливостей, ніж AH-64E Apache, який "є вершиною розвитку класичних ударних вертольотів".
"AH-64E Apache об'єктивно потужніший, бо це машина з максимальною злітною вагою 10,4 тонни проти 8,4 тонни. Бойовий радіус Apache 300 км, а Viper - 243 км. Також головне озброєння у Apache численніше - до 16 AGM-114 Hellfire проти 8 у Viper", - пише Defense Express.
Але звичайне бойове навантаження на Apache, за словами експертів, цілком аналогічне Viper - 8 Hellfire та два блоки 70-мм некерованих ракет Hydra.
"Щодо автоматичних гармат, то 30-мм проти 20-мм, але їх застосування на полі бою взагалі максимально дискусійне. Головним інструментом AH-64E Apache для виявлення цілей є надвтулкова РЛС AN/APG-78 Longbow. І це про можливість виявлення наземних цілей за будь-якої погоди та за будь-якої видимості. Водночас для AH-1Z його встановлення хоч і задакларовано (над одним з крил), але таке стройове рішення фактично не зустрічається", - йдеться у матеріалі.
Скільки коштують AH-1Z Viper і AH-64E Apache
Водночас, наголосили експерти, AH-1Z Viper дешевший, ніж AH-64E Apache, як у ціні за машину, в обслуговуванні, так і щодо льотної години. Зазначається, що 2024 року ціна AH-64E Apache для Польщі становила 104 млн доларів за один вертоліт у межах закупівлі 96 одиниць за контрактом.
А цінник на AH-1Z Viper на початку 2024 року - 50 млн доларів за один вертоліт, за даними Defense Express. Саме така ціна була встановлена для Словаччини, яка хотіла тоді купити 12 цих машин. Хоча, зауважують експерти, ця вартість могла бути зі знижкою через передачу озброєння Україні (зрештою Братислава відмовилась від закупівлі ударних вертольотів взагалі).
"Щодо вартості обслуговування льотної години, то відомі детальні розрахунки Австралії, яка у 2020 році шукала заміну європейському Tiger. Тоді було пораховано, що річна експлуатація AH-64E - 35,7 млн доларів (на 20-річному треку), вартість льотної години - 7 тисяч доларів. Для AH-1Z Viper - 31,2 млн доларів та 4,8 тисячі доларів відповідно", - зазначається у статті.
Простота експлуатації і доступність
Ще один важливий параметр, про який пише Defense Express, - простота експлуатації AH-1Z Viper:
"Це палубний вертоліт для морської піхоти, який природньо призначений для дуже важких умов експлуатації. Але, попри все, Австралія, як і Польща, де, вочевидь, також уже це врахували, обрали саме Apache".
Але зараз для України, зазначається, важливий ще один параметр - доступність. Адже наразі замовлення на Apache у Boeing сформовано на роки.
"Водночас для Bell опція продажу AH-1Z Viper є вільною та, дуже схоже, бажаною, як для компанії, так і для уряду США. Бо після відмови Словаччини у закупівлі 12 цих ударних вертольотів цією пропозицією ніхто, окрім України, не зацікавився", - пояснили аналітики.
Вони додали, що частину машин виготовили за укладеним у 2015 році контрактом для Пакистану, який передбачав 15 вертольотів та 1000 ракет Hellfire за 952 млн доларів. Згодом кількість вертольотів скоротили до 12, а потім через погіршення відносин контракт був скасований.
"За наявною інформацією Bell на рівні 2019 року встиг виготовити 9 вертольотів. Тобто мова цілком може йти про AH-1Z Viper, частину з яких можливо отримати у відносно стислі терміни", - припустили в Defense Express.
Також експерти нагадати, що строки навчання пілотів відомі: чехам для цього знадобилось пройти курс тривалістю 7 місяців.
Україна закуповує вертольоти AH-1Z Viper та UH-1Y Venom
Як повідомляв раніше УНІАН, Україна почала закупівлю в США бойових вертольотів AH-1Z Viper та транспортних UH-1Y Venom. Процес розпочався з підписання листа про наміри між українським урядом та компанією Bell. У компанії наголосили, що "ця ініціатива розроблялася вже деякий час", і там з нетерпінням чекають на її завершення.
Напередодні президент України Володимир Зеленський повідомив про посилення захисту енергетики. Він анонсував, що українські сили будуть зміцнені бойовою авіацією, а саме - додатковими гелікоптерами для захисту об’єктів енергетики.