Перед акцизною політикою України та Молдови стоїть складне завдання на шляху до ЄС / фото УНІАН, В'ячеслав Ратинський

Україна та Молдова у 2022 році отримали статус кандидатів на членство в Європейському Союзі. Влітку 2014-го обидві держави так само синхронно підписали угоди про асоціацію з ЄС. Голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн вважає, що Україна та Молдова можуть вступити до ЄС протягом чотирьох років. За цей час обом країнам треба гармонізувати національне законодавство з європейським, зокрема адаптувати ПДВ та акцизи до вимог директив Євросоюзу.

Основи податкової системи ЄС

Фіскальні системи Євросоюзу охоплюють прямі та непрямі податки. Прямим оподаткуванням опікуються держави – члени ЄС. Зокрема, кожна країна сама вирішує, як оподатковувати особисті та корпоративні доходи, багатство та капітал. Хоча є й певні винятки (наприклад, держави ЄС спільно запобігають подвійному оподаткуванню доходів своїх громадян).

Відео дня

А ось велику кількість вимог щодо сплати непрямих податків (в основному – ПДВ та акцизів) визначають органи Євросоюзу,  адже через значні відмінності між ставками непрямих податків різних країн ЄС бізнес одних держав може отримати несправедливу конкурентну перевагу на єдиному ринку. Тому Єврокомісія координує та гармонізує законодавство про ПДВ та акцизи за допомогою директив. Ці документи встановлюють загальні принципи застосування непрямих податків, а також визначають деякі винятки з цих правил.

Гармонізація податків з ЄС в Україні та Молдові

Особливо складно буде забезпечити гармонійність законодавств України, Молдови та ЄС у сфері акцизів на тютюнові вироби.

Варто зауважити, що в Україні та Молдові витрати на сигарети становлять приблизно чверть середнього доходу курців у цих країнах. Тому суттєве збільшення акцизу створить серйозні передумови для зростання нелегальної торгівлі тютюном.

Споживачам складно утриматися від спокуси купляти контрафактні сигарети за ціною вдвічі меншою за вартість легального товару – навіть попри ризики для здоров'я,  що можуть спричинити підробні сигарети, вироблені з неякісної сировини в підпільних антисанітарних умовах. Нині в Україні податки у загальній вартості пачки сигарет за 80 грн становлять 59 грн (акциз майже 46 грн), а от контрафактну пачку можна купити всього лише за 45 грн.

Варто згадати ще й про величезні втрати бюджету через нелегальний тютюновий ринок – від цього  знижується загальна якість життя громадян обох країн. Наприклад, в Україні у 2022 році через нелегальну торгівлю сигаретами бюджет недоотримав 636 млн євро. Ці гроші можна було витратити, наприклад, на соціальну підтримку громадян або важливі інфраструктурні проєкти.

Нагадаємо, що в Україні в 2017 році ухвалили акцизний план з певним темпом зростання цього податку – 20% на рік, аби до 2025-го досягти рівня оподаткування 90 євро за 1 тис. шт. сигарет. Молдова планує за цей час  досягти такої самої мети.

Однак є важливий момент – оподаткування нових тютюнових та нікотиновмісних виробів ані в Україні, ані в Молдові аж ніяк не наблизилося до узгодження з практикою Євросоюзу. Згадані вироби, зокрема тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) та рідини для електронних сигарет, є продуктами зі зниженими ризиками для здоров'я людини порівняно із сигаретами. З цієї причини ставки акцизів на них в усіх країнах ЄС помітно відрізняються від аналогічних ставок на традиційні сигарети. Проте законодавство України та Молдови оподатковує тютюнові вироби для електричного нагрівання та сигарети однаково, оскільки чомусь не бачить різниці між ними.

"Перед акцизною політикою України постає складне завдання, адже слід забезпечити оптимальний баланс між охороною здоров’я, євроінтеграцією та наповненням державного бюджету. Поки що вона вкрай нестабільна, складна та непередбачувана та ще й супроводжується великими обсягами нелегальної торгівлі сигаретами в країні. Тому потрібне певне пом’якшення податкового навантаження на тютюнові вироби, зокрема шляхом запровадження різних розмірів ставок акцизів залежно від ступеня ризику для здоров’я споживачів відповідно до практики країн – членів ЄС", – наголосив економіст, фахівець з питань адміністрування податків Інституту соціально-економічної трансформації Олег Гетман.

Оподаткування нових тютюнових виробів в ЄС, Україні та Молдові

У всіх країнах ЄС ставки акцизів на нові тютюнові та нікотиновмісні вироби нижчі за ставки на сигарети. Про це йдеться у дослідженні Growford Institute. Країни ЄС можуть на власний розсуд визначати механізми оподаткування, особливо зважаючи на потенційно знижений ризик їхнього споживання для здоров’я курців.

"Акциз є одним із найбільш гармонізованих податків у ЄС. Україна, подавши заявку на вступ до Євросоюзу, повинна враховувати вимоги спільного європейського законодавства у сфері акцизного оподаткування тютюнових виробів, а також підходи країн ЄС до встановлення ставок акцизу", – зазначено в дослідженні Growford Institute.

Серед 18 проаналізованих країн ЄС співвідношення акцизного навантаження на тютюнові вироби для електричного нагрівання і сигарети у 2023 році коливалося від 82,5% у Нідерландах до 14,9% в Угорщині.

У семи державах – членах ЄС акциз для ТВЕН щонайменше в чотири рази нижчий порівняно з акцизом на сигарети. Лише в одній країні таке співвідношення акцизів було більш ніж удвічі меншим. У переважній більшості держав – членів ЄС ставки акцизу на ТВЕН встановлено на кілограм тютюнової продукції, а в Україні та Молдові – на штуки.

Загалом у країнах ЄС частка акцизного податку з тютюнових виробів у загальних податкових надходженнях становить у середньому 2,16%. Для порівняння: в Україні станом на 2021 рік цей показник досягнув 3,2%.

"Україна та Молдова, які сьогодні йдуть пліч-о-пліч шляхом євроінтеграції, зобов’язані поступово адаптувати податкове законодавство до вимог директив ЄС, серед яких Директива Ради 2011/64/ЄС, що регулює акцизне оподаткування сигарет, сигар та сигарилл і тютюну для куріння. Але не менш важливим є також врахування досвіду країн ЄС щодо податкового реформування. Це стосується, по-перше, поступового підвищення ставки акцизу для сигарет, щоб уникнути сплесків нелегальної торгівлі ними, прямуючи до стандарту акцизного навантаження 90 євро за тис. шт. По-друге, різної ставки акцизу на ТВЕН і сигарети. Станом на квітень 2023 року в середньому у країнах ЄС акциз на ТВЕН був у 3,5 рази нижчим порівняно із сигаретами, що дорівнює рівню диференціації 66,3%. Це пов’язано, зокрема, з потенційно зниженим ризиком вживання цієї новітньої продукції для здоров’я людини", – підсумувала експертка з питань оподаткування Growford Institute Тетяна Кощук.