
Обмеження постачання палива з румунського порту Констанца може викликати ситуативний дефіцит на українському ринку, що призведе до короткочасного підвищення гуртових цін на нього, але, швидше за все, це не вплине на його роздрібну вартість.
Таку думку у коментарі УНІАН висловив засновник групи компаній Prime Дмитро Льоушкін.
Він зазначив, що, внаслідок такого рішення, Україна буде змушена купувати більше палива зокрема в Греції. При цьому для імпорту пального морем до нашої держави, за словами експерта, наразі використовуються кораблі, вантажопідйомністю максимум 6 тисяч тонн.
"Максимально 6 тисяч заходять, але це коли Дунай повноводний. А коли дощів немає, заходять і 2-3 тисячі тонн, завантажені наполовину. Тепер ці кораблики попливуть через кілька морів та протоки Босфор та Дарданелла до Hellenic Petroleum (однієї з найбільших нафтових компаній Південно-Східної Європи, яка управляє трьома НПЗ в Греції, на які припадає 57% нафтопереробних потужностей країни, - УНІАН). А маленькі кораблі себе гірше почувають під час шторму, ніж великий корабель. До того ж осінь це час штормів і протоки можуть закриватися через, наприклад, погану погоду. Таким чином є ризик порушення ритмічності постачання палива та виникнення ситуативних дефіцитів", - зауважив Льоушкін.
Він вважає, що наслідком подібного ситуативного дефіциту може бути короткочасне зростання гуртових цін на паливо на 2-3 гривні.
"Стрибок (гуртових цін на паливо, - УНІАН) на 2-3 гривні, а, потім, відскок…Тепер такі качелі будуть значно частіше", - зауважив експерт.
Він додав, що на роздрібні ціни подібні коливання, швидше за все, не вплинуть.
"Якщо тільки ринок не буде вірити в те, що дефіцит - це надовго", - уточнив він.
При цьому фахівець звертає увагу на те, що, запроваджуючи санкції для палива з порту Констанца, Україна посилює залежність від маршруту постачання через Туреччину, оскільки, за такого сценарію, зросте імпорт палива з Греції. Це потенційно створює ризик тривалого дефіциту палива.
Льоушкін нагадав, що ще у 2023 році було обмежено постачання палива з портів Болгарії, у 2025 році "в немилість" потрапили турецькі порти, а тепер відсікають Румунію.
"Не дай Боже завтра ми поб’ємо горшки з турками, чи вони захочуть побити горшки. І вони фактично перекривають нам Босфор та Дарданеллу. Скажуть, наприклад, маленькі кораблі пускаємо в останню чергу. Питання, куди ми поїдемо за паливом. До Угорщини та Словаччини не поїдемо, бо там теж можуть перестати качати, Польщу та Литву ми всю пропилососили… Більше немає куди їхати. Половина українського ринку опиняється в руках у Ердогана", - констатував експерт, додавши, що оперативно перекрити дефіцит за такого сценарію буде неможливо.
Обмеження імпорту палива в Україну - останні новини
У середині вересня стало відомо про наміри обмежити імпорт індійського дизеля в Україну, який виробляється, зокрема з російської нафти. Передбачається, що паливо буде проходити лабораторну перевірку.
Крім цього, обговорюється запровадження аналогічних обмежень і для постачання палива з порту Констанца, оскільки частина його виробляється з російської сировини. Як і у випадку з обмеженнями стосовно індійського дизелю, офіційних повідомлень про санкції немає.