Не встигли українці до кінця оговтатися від зміни постачальника газу "заднім числом", як на ринку газу замайоріли нові потрясіння.

Асоціація постачальників енергоресурсів запропонувала робочій групі з питань енергетичної безпеки при Нацраді з відновлення України повернути єдину платіжку за газ та його транспортування, як це було кілька років тому.

Варто нагадати, що з січня 2020 року необхідність у двох квитанціях була зумовлена реформою українського ринку газу, що дає змогу громадянам міняти постачальника газу, як, наприклад, провайдера інтернету.

Відео дня

Щоправда цього року руйнівна війна внесла свої корективи. Через те, що більше двох десятків газопостачальних компаній по всій країні не змогли забезпечити своїх споживачів газом, майже 10,5 мільйонів домогосподарств з 1 травня були автоматично переведені в обслуговування до "Газопостачальної компанії "Нафтогаз України". Ще і без попередження та "заднім числом", що стало шоком для багатьох.

З січня 2020 року необхідність у двох квитанціях була зумовлена реформою українського ринку газу, що дає змогу громадянам міняти постачальника газу, як, наприклад, провайдера інтернету

Виходить, що наразі споживачам по-суті ні з кого вибирати: крім "Нафтогазу", інші або вилетіли з ринку або пропонують вищу ціну на блакитне паливо.

Отже, незважаючи на нову назву постачальника, населення наразі отримує дві газові платіжки: одну – за транспортування блакитного палива, іншу – за газ, як товар.

Попри те, що нововведення працює вже третій рік, частина громадян все ще вважають його незрозумілим і заплутаним: папірці від газопостачальника і облгазу приходять у різний час, що дратує, бо важче відслідкувати загальну суму витрат за газ. Ще і платити потрібно окремо – два рази.

Експерти говорять, що розділення платіжок до цього багато років лобіювали газорозподільчі компанії, тобто облгази, для того, що відділити "маленьку" платіжку від "великої". Плата за транспортування газу завжди значно менша, ніж розрахунок за сам газ, тому вважалось, що люди в першу чергу будуть сплачувати маленькі суми облгазам.

Але, після того, як на початку червня суд передав більшість газорозподільчих компаній олігарха Дмитра Фірташа в управління державного "Нафтогазу", розділення платіжок вже перестало бути цікавим і на ринку знову замайоріла ідея про "воскресіння" єдиної платіжки за газ.

Варто зазначити, що Рада європейських регуляторів рекомендувала Україні ввести одну платіжку, адже це зручніше для споживачів. Так, близько 80 відсотків країн в Європі мають одну платіжку, так як це було в Україні до початку 2020 року.

Кожен опалювальний сезон чиновники енергійно обіцяють повернутися до цього питання. Але ж, мабуть, все руки не доходять, бо хто ж тоді країну від замерзання рятуватиме, якщо відволікатись на такі дрібниці?

Варто розуміти, що сам принцип відокремлення функції транспортування від постачання палива ніхто не відмінить, і однією сумою на один рахунок платити загальні витрати за споживання газу ми не зможемо. Бо реформа ринку газу передбачає можливість змінювати постачальників, які не подобаються. Але ж змінити трубу, по якій паливо доставляється до хати або квартири неможливо, – це природна монополія.

Крім повернення єдиної платіжки, Асоціація газових компаній також пропонує вирівняти тариф на транспортування газу для всіх регіонів.

Наразі вартість послуги розподілу у різних областях значно відрізняється — від 0,38 гривень за кубометр газу, наприклад, у Києві до 2,39 гривень у Чернівцях та Закарпатті.

Вартість всюди різна, бо залежить від кількості приєднаних споживачів до одного лічильника. Чим більше споживачів приєднано, тим нижчий тариф, адже вартість експлуатації пропорційно ділиться на їх кількість. Таким чином, у столиці із високою щільністю населення вартість найнижча.

Газовики люблять називати ідею встановити єдиний тариф на транспортування газу по всій країні "соціальною справедливістю", але чи відповідає таке рішення економічним законам – це питання.

Якщо прирівняти тариф до єдиного значення, то для однієї частини населення країни він знизиться, але для іншої частини – зросте. Встановлення "середньої температури по палаті" викличе багато питань у споживачів великих міст, яким наразі транспортування газу обходиться трохи дешевше: це ж що за соціальна справедливість, через яку треба платити більше для того, щоб хтось інший платив менше?

Війна і досі головна і найболючіша тема для всіх наших сімей, бізнесу та держави, проте не варто забувати про маленькі буденні рішення, які б наближали нас до мирного, комфортного та європейського майбутнього

Варто згадати, що уряд заборонив підіймати комунальні тарифи на період війни і ще деякий час після неї. До того ж через військові дії та окупацію рашистами частини нашої країни взагалі невідома точна кількість домогосподарств, які потребують газопостачання. Тобто адекватно вирахувати єдиний тариф на транспортування газовими мережами наразі неможливо.

Навряд чи посадовці візьмуться за зміни у тарифах цього опалювального сезону, проте повернути єдину платіжку за газ, що полегшить буденне життя споживачів, владі під силу. Потрібна тільки робота регулятора для прийняття відповідних змін у нормативні акти та бажання газопостачальників та облгазів домовитись, хто буде друкувати цю єдину платіжку.

До речі, наразі "Нафтогаз України" постачає газ майже всім українським побутовим споживачам і, крім того, управляє більшістю газорозподільчих мереж. Тож, думка про єдину платіжку тут сама напрошується.

Звичайно, що війна і досі головна і найболючіша тема для всіх наших сімей, бізнесу та держави, проте не варто забувати про маленькі буденні рішення, які б наближали нас до мирного, комфортного та європейського майбутнього.

Ганна Бредіхіна