У всіх вікових групах фейки поширювали відносно небагато людей / фото fotokanal.com

Користувачі соцмереж у віці 65 років і вище поширюють більше фейків, ніж молодь і люди середнього віку. Це не залежить від їх освіти, статі, раси та доходу.

Про це повідомляє сайт Букви з посиланням на видання The Verge.

Читайте такожFacebook відкриває свої приватні сервери для дослідників фейкових новин

Відео дня

Відповідне дослідження у Facebook провели науковці з Нью-Йоркського і Прінстонського університетів.

Дискусія про роль фейкових новин розгорнулася після виборів президента США в 2016 році. Принаймні одне дослідження довело, що фейкові новини могли переконати людей голосувати за Трампа, а не за Клінтон.

Посилання з фейковими новинами клацають відносно небагато людей, підрахувало інше дослідження, але їх заголовки поширюються по стрічці новин та важко точно визначити кількість ошуканих користувачів. Дослідження, що люди старшого віку з більшою ймовірністю клікають на фейкові новини, може допомогти соцмережам розробити більш ефективні способи зупинити їх.

Дослідження, опубліковане в Science Advances, оцінило поведінку користувачів за кілька місяців до виборів 2016 року і кілька місяців після. На початку 2016 року дослідники почали працювати з фірмою YouGov, щоб створити вибірку з 3500 осіб. Серед них є ті, хто користуються Facebook і хто не користуються. 16 листопада, відразу після виборів, вони попросили користувачів Facebook з вибірки встановити програми, які дозволили б їм ділитися персональними даними, включаючи зайнятість, політику, релігійні погляди, розклад дня і сторінки, на які вони підписалися. Користувачі могли погодитися або відмовитися від оприлюднення своїх особистих даних і дослідники не мали доступу до їх новинної стрічки або даних про друзів.

Майже 49% тих, хто використовував Facebook, погодилися ділитися даними свого профілю. Потім дослідники подивилися, що за посилання вони постили у себе на сторінці і чи були там сайти, які істерично поширювали фейкові новини, як сказав репортер BuzzFeed Крейг Сильверман. Пізніше порівняли посилання з ще 4 списками сайтів фейкових новин, щоб подивитися, чи є збіги.

Як виявилося, у всіх вікових групах фейки поширювали відносно небагато людей. Тільки 8,5% всіх учасників досліджень розповсюджували хоча б одне посилання на фейковую новину. Консерватори (вони підтримують республіканців) більш часто постили фейки, ніж ліберали. 18% прихильників республіканців поширили лінки на сайти фейкових новин, а серед демократів таких лише 4%. Це багато в чому показує, що в 2016 році фейкові новини працювали на користь нинішнього американського президента Дональда Трампа, кажуть дослідники.

Як виявилося, серед користувачів старше 65 років 11 % поширювали брехню, в той час, як серед молоді 18-29 років таких користувачів було лише 3%.

Користувачі соцмережі у віці 65 років і старше постили в два рази більше фейків, ніж група 45-65 років і майже в 7 разів більше, ніж наймолодша група 18-29 років.

"Коли ми звели всі результати разом, багато людей сказали – ну так, це очевидно", - говорить автор дослідження Ендрю Гесс, політолог з Прінстонського університету.

Тенденція не пов'язана з консервативністю літніх людей – вона проявляється незалежно від партійної чи релігійної приналежності, додає науковець.

Серед ключових причин - відсутність кіберграмотності

Дослідження не змогло встановити, що саме робить старше покоління більш схильним до поширення брехливої інформації. Але у науковців є кілька теорій. Перша – старшим людям, які прийшли в Інтернет пізніше молоді, не вистачає цифрової грамотності. Друга – у людей відбувається занепад когнітивних здібностей у більш старшому віці і тому вони більш схильні вірити брехні.

Брак цифрової грамотності є однією з причин, чому користувачі поширюють фейки незалежно від віку. У минулому році WhatsApp почав програму з навчання цифрової грамотності в Індії – де майже 200 млн жителів стали відносними новачками в Інтернеті. Таку програму запустили після серії вбивств, які, як передбачається, були організовані через додаток. Навчальні програми пропонують користувачам різного віку.

У той же час літні американці схильні до такого рівня шахрайства, що ФБР має сторінку, присвячену цьому явищу. Як передбачається, багатосторонній підхід до скорочення поширення фейкових новин буде більш ефективним, ніж спроба знайти лише одну змінну.

Гесс і його колеги сподіваються протестувати обидві гіпотези в майбутньому. Але це буде не просто – як визначити цифрову грамотність людини, залишається відкритим питанням.

Але вже зараз деякі питання можна пояснити дизайном стрічки в Facebook: фейкові новини з "ферми клікбейта" і новини, наприклад, New York Times, відображаються в стрічці новин однаково.

Надалі науковці планують дослідити, як поширюються фейкові новини. Обговорюється, на скільки користувачі охотніше розповсюджують фальшивку, якщо нею вже поділився друг, якому вони довіряють.

Старший науковий співробітник Стенфордського інституту досліджень економічної політики Метью Генцкоу, вважає, що дослідження щодо віку може допомогти технологічним платформам розробити більш ефективні засоби для цього. Генцкоу вивчає спроби Facebook уповільнити поширення фейкових новин. Дослідження, принаймні, скорочує область, в якій треба знайти ефективне рішення, говорить він.