Шахраї в інтернеті активізувались напередодні свят / фото Freepik

Ми вже звикли до пошуку та купівлі товарів онлайн. Це зручно, приємно і нерідко дуже вигідно. Водночас усі (або майже всі), хто використовує цей канал продажів, рано чи пізно стикаються з випадками шахрайства. Найчастіші приклади: покупець переводить гроші, але нічого не отримує або замість омріяного товару купує його неякісну підробку. Повернути ж гроші, притягти продавця до відповідальності та примусити компенсувати заподіяну шкоду практично нереально.

Ми зібрали кілька конкретних порад експертів, що допоможуть вам заздалегідь розпізнати злодіїв і не потрапити "на гачок". Зробимо це на прикладі елітної парфумерії та косметики, що за статистикою є однією з категорій "товарів підвищеного ризику". Особливо у період пошуку подарунків напередодні свят.

Порада 1.Не ведіться на неправдоподібно привабливу ціну. Сьогодні інтернет просто рясніє фантастичними пропозиціями типу "Елітні парфуми по 399 грн", "Три флакони по ціні двох", "Знижки до 80% на брендові аромати" тощо. При цьому наводиться декілька "класичних" пояснень: фінальний розпродаж у зв’язку з ліквідацією складу або закриттям магазину, реалізація партії конфіскованої продукції тощо. Шахраї завжди намагаються вказати причину, що виглядає досить логічною для недосвідченого покупця.

Відео дня
Приклад фейкової реклами парфумерного розпродажу / скріншот 

Просто запам’ятайте: 50 мл флакон Chanel № 5 не може коштувати 399 грн. Так дешево можна купити хіба що якусь загадкову рідину, завезену контрабандою з-за кордону, або підробку, зроблену десь на підпільному виробництві в Одесі. До речі, за останні півроку правоохоронці виявили чимало таких нелегальних цехів. Експерти стверджують, що під час війни відсоток контрабанди трохи скоротився через проблеми з логістикою, а от об’єм "Шанель від національного виробника" виріс.

Порада 2. Перевіряйте, у кого ви купляєте товар, і чи має продавець на це право. Вочевидь, що Dior, Armani, Chanel та інші легендарні бренди не дозволять реалізовувати свою дорогоцінну продукцію будь-кому. Це право дистриб’ютору треба завоювати. Довести, що він здатен забезпечити належні умови транспортування, зберігання та реалізації товару і має мережу власних магазинів. Компаній, які вибороли це право в Україні, – одиниці. І вони мають відповідні документи, що підтверджують право на продаж кожного брендового продукту.

CHANEL № 5, який у офіційного дистриб’ютора коштує від 3500 грн, аферисти запропонують за 399 грн.

Шахраї безсоромно копіюють у своїй рекламі стилістику таких компаній-дистриб’юторів і створюють сайти, схожі на вебресурси популярних магазинів. Тож, якщо ви бачите, наприклад, рекламу парфумерії "299 грн від 2-х та більше одиниць", яка використовує ім’я BROCARD або корпоративну стилістику мережі, при переході за посиланням ви ймовірніше потрапите на сайт аферистів. Щоб впевнитись у цьому, зайдіть у Google і введіть "офіційний сайт BROCARD" у пошуку. Перший же результат буде вірним. А тепер подивіться, на який ресурс вас завела реклама.

Порада 3. Вивчайте сайт, на якому збираєтесь придбати товар. Кількість сайтів-фальшивок та підозрілих торгівельних майданчиків, які можна за 3 хвилини зареєструвати, скажімо, в Telegram, зростає як сніговий ком. Як їх розпізнати?

Ось декілька корисних підказок:

  • Сайт зареєстрований на загальнодоступному домені на кшталт .online, .org, kiev.ua, in.ua, cc, biz, або десь за кордоном .us, .ca тощо. Сайти всіх достойних довіри українських компаній будуються за шаблоном "назва компанії.ua".
  • Сайт не належить компанії, яка згадується в рекламі. Ще раз розглянемо приклад з BROCARD: якщо в рекламі фігурує ця мережа, ви маєте перейти тільки на brocard.ua, а не на майданчик з дивною назвою типу brocard-sale.online, brokard.in.ua або взагалі kupiperfume.org.
Приклад неправомірного використання і спотворення імені відомого бренду / фото Instagram.
  • Дивний дизайн, неякісні фото, орфографічні помилки, суперечлива або відверто перекручена інформація – ознака афери. Такі фейкові сайти та сторінки в мережах створюються ненадовго, і ніхто не вкладає в них зайві гроші та зусилля. 
  • Компанії, що дбають про свою репутацію, приділяють велику увагу оформленню та наповненню своїх інтернет-магазинів. Над забезпеченням якісного дизайну та цікавого контенту працюють цілі професійні команди.

Безумовно, вік сайтів-фальшивок і Telegram-каналів із красномовними назвами типу "Знижкоманія" недовгий. Кіберполіція та системи безпеки великих компаній викривають їх досить швидко. Але, на жаль, навіть за цей обмежений час шахраї встигають обдурити сотні, а іноді й тисячі покупців і отримати суперприбуток перш, ніж бути розкритими. А фраза "Свята наближаються", на жаль, сприймається інтернет-злодіями як сигнал для старту нової афери.

Кіберполіція та системи безпеки великих компаній викривають шахраїв швидко / фото Freepik

Тож не ведіться на привабливу рекламу і не купуйте хтозна в кого. Якщо хочете знайти справжній брендовий аромат за вигідною ціною, цікавтеся акціями на перевірених сайтах. Наприклад, в BROCARD вже розпочався передноворічний сейл, де можна купити оригінальну парфумерію та косметику зі знижкою до 50%.

Будьте обачними, купуючи товари онлайн, і на свята радуйте близьких якісними подарунками!