/ фото Wikipedia

Індія прагне отримати ще 250 винищувачів, але стикається з дефіцитом власних літаків і проблемами постачання двигунів. Як пише Defence Express, амбіції Індії суттєво посилити свої повітряні сили наразі упираються у низку проблем - від виведення з експлуатації старих МиГ-21 до затримок із постачанням вітчизняних винищувачів Tejas. На тлі цього в країні заявляють про потребу ще у близько 250 бойових літаків, що перевищує авіапарк багатьох держав світу.

За даними Indian Defense News, ситуація загостриться після списання двох ескадрилій МиГ-21, що скоротить кількість боєготових ескадрилій з 42 необхідних до 29. За даними аналітиків, наразі Індія має понад 500 винищувачів, здебільшого французького та російського виробництва. Водночас на частку Tejas припадає лише 37 літаків, які мали стати заміною застарілим МиГ-21.

Хоча індійський авіапарк значно перевищує можливості Пакистану, який має близько 400 винищувачів, він суттєво поступається Китаю з його понад 1300 бойовими літаками. Крім того, проблеми з технічним обслуговуванням Су-30МКИ російського виробництва, ускладнені міжнародними санкціями, обмежують боєздатність індійських ВПС.

Відео дня

Tejas розглядаються не лише як заміна старих літаків, а й як важливий фактор підвищення загальної боєготовності. Проте після укладення двох великих контрактів індійські військові досі не отримали жодного нового літака. Перша угода була підписана ще у 2021 році, однак постачання затримується через відсутність двигунів F404 американської General Electric. Очікувалося, що передача розпочнеться цього року, але фактично процес зірваний, а на нову партію доведеться чекати до 2028-го.

Індія паралельно намагається розробити власний двигун, проте програма триває вже близько 40 років без відчутних результатів. Це робить країну залежною від зовнішніх постачальників.

Водночас Індія активно розширює співпрацю з Францією. Закупівлі винищувачів Dassault Rafale для ВПС та флоту супроводжуватимуться локалізацією виробництва, включно з виготовленням фюзеляжів. Крім того, французька компанія Safran співпрацюватиме з індійською промисловістю над проєктом винищувача п’ятого покоління.

Для покриття нинішніх потреб досягнуто домовленості щодо локалізації двигунів F414 - наступної версії F404, яка планується для модернізованих Tejas. При цьому передбачено передачу до 80% технологій.

Попри великі плани, більшість із них поки залишаються проєктами, реалізація яких потребує часу. До того ж для Індії головною проблемою може стати не стільки кількість літаків, скільки їхня реальна боєготовність та надійність у сучасних умовах.

Індійські винищувачі 

Нагадаємо УНІАН, у вересні 2025 року Індія планує вивести з експлуатації свій наймасовіший винищувач, який має погану репутацію. За даними The Economist, після програної війни з Китаєм у 1962 році Індія почала дружити з Москвою, яка запропонувала МіГ-21. Тоді було придбано сотні бортів у СРСР, ще кілька сотен Індія виготовила сама за ліцензією. Загалом йдеться про майже 950 літаків, які добре себе показали в Індо-Пакистанській війні 1971 року, ставши одним із символів могутності Індії.

Водночас нюанси конструкції крил, шасі і турбореактивного двигуна створювали проблеми зі стабільністю літака на малих швидкостях.  Загалом Індія втратила 476 бортів внаслідок аварій, в яких загинули 200 пілотів та 60 цивільних осіб. Через такі страшні втрати винищувач прозвали "літаюча труна". 

Вас також можуть зацікавити новини: