Для ефективної роботи з діаспорою Україні варто впровадити посаду спеціального уповноваженого (урядового чи президентського) і відмовитися від підтримки застарілих маргінальних організацій, які, крім гучної – колись – назви, нічого більше не мають.

За 20 років незалежності Українська держава не спромоглася вибудувати ефективної моделі співпраці зі своєю діаспорою. Зроблено лише формальні речі: є посвідчення закордонного українця, але бракує ефективних системних кроків. Діаспора не допомагає розв’язувати проблеми держави, а держава не бачить проблем діаспори.

Українська діаспора представлена багатьма організаціями. І найстарші з них намагаються монополізувати свій вплив, мовляв, вони єдині вповноважені представляти закордонну громаду українців. Хоча насправді це давно не відповідає дійсності.

Відео дня

Для прикладу, візьмемо незмінного президента Світового конгресу Українців (СКУ) і Українського конгресового комітету Америки Аскольда Лозинського. З 60-х років ця організація ставила собі за мету боротьбу за незалежність України. І робила це не без допомоги уряду США. Після проголошення незалежності ось уже 20 років вони не можуть знайти собі гідного місця. Тому, з висоти прожитих за кордоном років, вважають за можливе вчити керівників Української держави демократії, давати поради, впливати на політичні процеси в Україні й вимагати підтримки з державного бюджету. Це замість того, щоб допомагати українській владі відстоювати національні інтереси держави у США.

Я не можу собі уявити, щоб представники СКУ пікетували Білий дім з вимогою скасувати візовий режим з Україною, полегшити торгівлю чи надати підтримку валютному курсу гривні. Це – не їх інтереси, етнічних українців, але громадян США. Це – інтереси громадян України, незалежно від національного походження.

І навряд чи інтереси громадян України обстоюватимуть ті, хто отримує фінансування Держдепартаменту США. Хто платить – той і замовляє музику.

За 20 років незалежності, наскільки мені відомо, у керівництві СКУ не з`явилося жодного нового обличчя. Ротація відбувається між одними й тими самими людьми: це Аскольд Лозинський, Михайло Савків, Тамара Галло (Олексів), Лариса Кий. Цікава деталь – Лозинський, який критикує родинні зв’язки в Україні, залучив до роботи в СКУ свою дружину, сестру й племінника.

Які інтереси «старої діаспори»? Крім впливу на політику в Україні, вони завжди охоче заходять до кабінетів високих начальників США разом з членами офіційних делегацій України. Це підвищує їхній статус у Америці. Ніколи не розумів, навіщо наші дипломати включають їх до списків. Представники «старої діаспори» не пов’язують своє майбутнє і майбутнє своїх дітей з Україною. Їхнє майбутнє визначає успішність політики США, а не України.

Тим, хто хоче вчити Україну, як правильно жити, варто передусім отримати український паспорт. А краще – українську прописку. Як це зробив Роман Зварич.

Чим тоді має насправді займатися діаспора?

Чи не найкращий приклад – діаспора Ізраїлю. Євреї, які живуть у США, ніколи не дозволять Держдепартаменту зробити недружні для Ізраїлю кроки на Близькому Сході. Вони вважають своїм обов’язком покращувати імідж своєї історичної батьківщини у США, незважаючи на те, який паспорт носять у кишені.

Що Українська держава має зробити, щоб мати принаймні схожі успіхи й ефективно співпрацювати зі своєю діаспорою?

Варто припинити підтримку «старої діаспори», на яку спиралася зовнішня політика України перших років незалежності, і за інерції – останні 20 років.

За цей час чимало змінилося на мапі світового українства. Постали нові численні й потужні діаспори в Росії, Польщі, Ізраїлі, Італії, Іспанії, Португалії і навіть у США. За кілька років вони завершать оформлення й матимуть юридичні структури, покликані захищати їхні інтереси.

І тоді, можливо, ми побачимо пікети нашої діаспори під будинком уряду ЄС «Берлемон» у Брюсселі з вимогами врахувати європейські національні інтереси України – скажімо впровадити безвізовий режим, зону вільної торгівлі чи вільний рух робочої сили.

Щоб так сталося, українська влада має не проґавити процес формування цих діаспор і активно їх підтримати. Інструментом може стати інститут урядового або президентського вповноваженого зі зв’язків з діаспорою. Можливо, це не найважливіша реформа з тих, які намагається впровадити влада. Хоча реформування політики влади до української діаспори в умовах глобалізації може стати простим та ефективним кроком, який надасть суттєву підтримку дипломатичним зусиллям з відстоювання національних інтересів України.

Кость Бондаренко, директор Інституту української політики