ЗМІ розповіли, як антитютюнове лобі блокує проєвропейське регулювання для галузі / фото REUTERS

Антитютюнові організації, які займаються лобіюванням більш жорсткого регулювання тютюнової галузі, регулярно намагаються імплементувати в законодавство більше вимог, ніж міститься в профільних директивах ЄС і документах ВООЗ. Це може призвести до зростання обсягів контрабанди та виробництва контрафактної продукції, втрат бюджету, робочих місць та негативно відбиватися на здоров'ї громадян. Про це йдеться в оприлюдненому напередодні дослідженні Українського інституту майбутнього "Україна без сигаретного диму. Чи допоможе законопроект № 4358 боротися з курінням", пише РБК-Україна.

Згідно з дослідженням УІМ, перша редакція документа, розроблена і лобійована ГО "Життя", мала цілий ряд суперечностей з Директивою 2014/40/ЄС про протидію курінню, а також з Рамковою конвенцією ВООЗ по боротьбі проти тютюну. Зокрема, йдеться про будь-які заборони за типом (видом, формами) пачок сигарет, впровадження стандартизованої зовнішньої поверхні пакування тютюнових виробів, заборону розміщувати на пачках сигарет повідомлення "про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки, або про їх відсутність", на чому наполягали "антитютюнові" громадські організації.

"Міжнародне законодавство не вимагає імплементації таких норм. Водночас дослідження стверджують, що курці з досвідом, як правило, рідко змінюють свої звички, так що наявність або відсутність будь-яких повідомлень на пачках (включаючи навіть зміна дизайну цих пачок) незначно вплине на їх усвідомлений вибір", - йдеться в тексті дослідження УІМ.

Відео дня

У першій редакції проекту 4358 містилися норми про введення стандартизованої зовнішньої поверхні пакування тютюнових виробів без торгового знака, і заборони пакування сигарет з округленими або скошеними краями, чого взагалі немає в директиві 2014/40/ЄС. Також ні в директиві, ні в Конвенції ВООЗ не згадується заборона на викладання тютюнових виробів на прилавку, що автори законопроекту 4358 чомусь вважають "рекламою". Крім того, перша редакція містила й необґрунтовану заборону на продаж сигарет особам до 21 року, чого немає ні у Директиві, ні в Конвенції. Не кажучи вже про те, що ця вимога суперечить Конституції, йдеться в матеріалі.

"Під виглядом впровадження в Україні європейських норм і правил, через документ намагалися просунути набагато жорсткіші заборони та обмеження, які ніяк на рівні куріння не позначаться. Зате точно призведуть до зростання контрабанди сигарет та обсягів контрафактної продукції, і, відповідно, багатомільярдних втрат бюджету. Адже, шахраям куди простіше підробляти сигарети, коли можна просто міняти назву, не працюючи над різноманітними дизайнами пачки", - йдеться в статті.   

Законопроект 4358 готовий до другого читання в редакції, максимально наближеній до норм Директиви 2014/40/ЄС, хоча й не повністю відповідає її вимогам. Парламентарі, які працювали над документом у профільному комітеті з питань охорони здоров'я та здоров'я нації, відхилили поправки про надмірний тиск на бізнес, які просували представники антитютюнового лобі, додає видання.

Журналісти нагадують, що найбільшим гравцем на ринку "антитютюнового лобізму" є американський мільярдер Майкл Блумберг, який вже витратив на боротьбу з тютюнопалінням близько $1 млрд. Саме структури, пов'язані з The Bloomberg Initiative to Reduce Tobacco Use - Campaign for Tobacco-free kids і Vital Strategies – є головними спонсорами ГО "Життя" виділивши їм тільки у 2020 році близько 10 млн грн., в поточному році суми можуть бути ще більше). Крім того, саме лобіювання антитютюнових законопроектів є частиною КРІ для отримання подальших грантів навіть попри безрезультатні спроби просунути через Раду попередні версії таких законопроектів із надмірно жорстким регулюванням.