З кінця червня автомобілісти помітили, що черги за бензином та дизелем на АЗС поменшали \ фото УНІАН

Після періоду жорсткого дефіциту пального в Україні, який був спричинений варварським нападом Росії на нашу країну та руйнуванням нафтобаз разом з переробкою, ситуація почала покращуватись.

З кінця червня українські автомобілісти почали помічати: черги за бензином та дизелем на АЗС значно поменшали, обмеження на кількість літрів майже зникли, а ціни на автомобільний газ продовжують щодня знижуватись.

Проте, розслаблятися і вважати, що дефіцит пального вже повністю позаду, поки зарано.

В липні розпочався період жнив, коли на більшості території України достигають зернові культури. Їх потрібно збирати сільгосптехнікою, яка працює в основному на дизельному пальному. Також потрібно враховувати величезні потреби нашої героїчної армії у пальному, які, безумовно, є першочерговими.

З середини липня по жовтень аграрії будуть проводить активний збір врожаїв різних сільськогосподарських культур, а також садити озимі культури, а отже попереду сезонний пік споживання бензину та дизелю.

Експерти прогнозують, що у цей час споживання пального в Україні може зрости на третину.

Варто нагадати, що внаслідок ударів російських ракет повністю або частково знищено майже 30 нафтобаз по всій країні, а також вщент зруйновано єдиний нафтопереробний завод – Кременчуцький НПЗ.

Вітчизняний ринок палива, що раніше постачався переважно пальним із Росії, Білорусі та через морські порти, з початком широкомасштабного наступу російської варварської орди переорієнтувався на постачання з Європи виключно сухопутним транспортом, здебільшого з Польщі та Румунії.

В Офісі президента запевняють, що ситуація по дизелю в деяких регіонах взагалі вирішена, а вільно заправитися бензином українські споживачі зможуть максимум через місяць. Очевидно, що мова іде про регіони, де не ідуть бойові дії, а чим ближче до лінії фронту, тим важче знайти пальне.

Наразі дійсно можна помітити стабілізацію імпортних поставок майже по всій країні.

З початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну кількість імпортерів дизельного пального зросла майже у чотири рази, бензину - у два рази. При цьому значний приріст було зафіксовано в червні-липні – плюс сто дві компанії. Щодо автогазу, то компаній-постачальників стало більше на чверть.

Згідно з даними митниці, за півроку кількість імпортних закупок нафтопродуктів у порівнянні з минулим роком залишились на тому ж рівні. При цьому за рахунок суттєвого зростання цін на нафту в світі, в грошовому вимірі наша країна витратила на ці потреби вдвічі більше ніж минулоріч - $3,26 млрд.

Такі витрати на оптові закупки наочно можна побачити в цінах пального на АЗС, які за час війни зросли на 70-100%.

Головна тривога в тому, що наразі нема ніяких гарантій, що більш-менш налагоджені під час війни ланцюжки постачання з Європи збережуть можливість підтримувати поточний рівень імпорту.

Через підвищений попит з боку українських компаній портова перевалка нафтопродуктів в Румунії і Болгарії вже перевантажена. В Польщі взагалі немає вільних потужностей, щоб забезпечити перевалку палива для українського ринку.

Крім того, у європейських країнах також зростає власне сезонне споживання. Очевидно, що навіть дуже лояльні до України чиновники поставлять в пріоритет задоволення внутрішніх потреб своїх країн. Отже до України пальне потраплятиме за залишковим принципом.

Тиск спричиняє і поступова відмова Європи від енергоносіїв з Росії. Для того, щоб більше не повернутись у гостру фазу дефіциту, шалених черг і захмарних цін на пальне, бізнес за сприянням держави має вже зараз ще більше розширювати канали постачання.

Наприклад, в Румунії та Болгарії є можливість не приймати суворі обмеження для захисту власного ринку, а Німеччина здатна забезпечувати більш ефективну логістику постачання нафтопродуктів в Україну з портів Бельгії та Нідерландів. Про це і потрібно домовлятись.

Для автомобілістів вихід з ситуації один – економія пального та його раціональне використання.

Весь світ вступив в епоху дефіциту енергоресурсів, в якому дуже велику роль грає поведінка споживачів. Українці мають розуміти, що сідати за кермо власного автомобіля має сенс тільки у вкрай необхідному випадку, а для прогулянки можна обрати велосипед, електричний самокат чи громадський транспорт.

Любителям заливати пальне одразу як тільки в баку з’являються вільні десять літрів, варто знати, що саме такі дії спричиняють черги на заправках та створюють спекулятивний попит. Це б’є і по ціні.

Власники АЗС бачать, що люди через психологічну напругу більше споживають, тому і не цураються завищувати цінники на бензин та дизель.

Гарним прикладом наразі є зміни цін на автомобільний газ. Тільки за останній тиждень автогаз впав у ціні майже на 4 грн - до 33,5 грн за літр. Зменшення роздрібних цін зумовлене профіцитом постачання автогазу в Україну та врівноваженим споживанням.

Зменшуючи своє власне споживання пального, українці залишають більше ресурсів для могутньої української армії, чим наближають неминучу перемогу України.

Ганна Бредіхіна