У 2022 році набирають чинності правила оподаткування контрольованих іноземних компаній, а також буде активовано автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки. Тому легалізація активів стає для українського бізнесу життєвою необхідністю. Планована з 1 липня 2021 року по 1 липня 2022 року податкова амністія може допомогти власникам іноземних активів «м'яко» вивести їх з тіні. Відповідний законопроект №5153 вже пройшов перше читання в парламенті.

Для України це перший досвід. А міжнародна практика податкових амністій має як позитивні, так і негативні приклади.

Досвід Грузії 2005 року можна назвати найневдалішим в історії. Тоді податковою амністією скористалися всього вісім осіб. В результаті до бюджету Грузії надійшло 35 тис. доларів з планованих 4 млн. Причиною невдачі, як зазначили багато грузинських експертів, стала недовіра громадян до держави. При цьому ставка збору становила всього 1%. 

Відео дня

Міжнародна практика податкових амністій має як позитивні, так і негативні приклади

На відміну від Грузії, Аргентина у 2017 році провела одну з найуспішніших податкових амністій у світі. Сума задекларованих доходів склала 117 млрд доларів, а бюджет отримав 9,5 млрд доларів. Ця історія успіху, на думку експертів, стала можлива, оскільки Аргентина приєдналася до міжнародних ініціатив по боротьбі з ухиленням від сплати податків і активною роботою в цьому напрямку. Держава дала зрозуміти платникам податків, що незабаром отримає інформацію щодо їх зарубіжних активів і нікому потім не сховатися, а запропонована амністія є хорошим варіантам почати життя з «чистого аркуша».

Поряд з Аргентиною, Індонезія також показала хороші результати. 367 млрд доларів - загальна сума активів, задекларованих індонезійцями у 2016 році. Податкові надходження до бюджету склали близько 11 млрд дол. 

Результати амністії Італії також виводять її до лав успішних. Завдяки програмі бюджет Італії отримав 4 млрд євро податкових надходжень. Мотивацією для італійців, як і для аргентинців, стали кроки держави до розширення партнерських відносин з іншими країнами для боротьби з ухиленням від сплати податків. Так, Італія уклала зі Швейцарією двосторонню угоду про податкове співробітництво та обмін податковою інформацією, після чого рівень секретності активів італійців у Швейцарії істотно знизився, а ризики їх втрати зросли. 

Позитивний досвід цих країн наводять як приклад багато прихильників податкової амністії в Україні. Але чи вдасться Україні досягти схожих результатів?

На сьогодні існує, як мінімум, чотири вагомі причини, за якими податкова амністія в Україні може піти не за планом.

Перша - фінансовий моніторинг. Правила фінансового моніторингу для амністованих коштів не спрощували. Готівкові кошти не підлягають амністії. Однак після їх розміщення на спеціальному рахунку в українському банку вони можуть бути «легалізовані». Для цього декларанту потрібно пройти перевірку і пояснити банку джерела походження коштів, в той час, як для податкової в спеціальних деклараціях не потрібно вказувати джерела походження декларованих активів. 

Друга - ціна помилки. Якщо податковому органу не сподобаються підтверджуючі документи, не будуть дотримані процедурні моменти декларування тощо, декларанту доведеться заплатити податковий збір за ставкою 18% (замість обіцяних 2,5/5/9%). І це - в кращому випадку. Ризик донарахування грошових зобов'язань і перспективи судового розгляду вимагають грунтовно зважити всі ризики. 

Існує, як мінімум, чотири вагомі причини, за якими податкова амністія в Україні може піти не за планом

Третя причина - недовіра до держави. Законопроект передбачає звільнення декларантів від відповідальності за порушення податкового та валютного законодавства, а також заборону на використання спецдекларацій як доказів у судовому процесі або слідстві. Декларування конфіденційне, але чи надовго? У недобросовісних руках така інформація може зіграти "злий жарт" проти платника податків, його оточення та бізнес-партнерів.

І четверта - недовіра до українських банків. "Банкопад" і валютні обмеження показали вразливість і недосконалість банківської системи України. Відсутність чіткого розуміння функціонування спеціальних рахунків для цілей амністії - також привід засумніватися в банківській таємниці. Вона все ще залишає бажати кращого.

Що ж далі? Перш ніж брати участь у спеціальному декларуванні, декларанту необхідно провести переоблік своїх активів і оцінити всі ризики. Зокрема, необхідно:

  • визначити будь-які перепони для реалізації свого права на участь у спеціальному декларуванні;
  • підняти свою податкову історію;
  • зібрати інформацію про всі активи і підготувати документи, що підтверджують їх вартість;
  • коректно заповнити спеціальну декларацію та розрахувати податкові зобов'язання; 
  • у спірних моментах - отримати індивідуальну податкову консультацію.

Якщо підготуватися належним чином, податкова амністія, в перспективі, знизить ризики втрати або зменшення активів, сприятиме їх легальній передачі спадкоємцям, дасть можливість більш ефективно розпоряджатися і управляти ними, а також дозволить закрити старі борги перед державою з меншим податковим навантаженням – до 9% замість 18%.

Іван Маринюк, юрист ЮФ "Ілляшев і Партнери"