До України прибувають судна, які до цього перебували в портах Росії / фото blackseanews.net

Група експертів встановила, що до українських портів прибували іноземні торговельні судна, що попередньо заходили до портів Росії. Таких висновків вони дійшли на основі аналізу історії портів заходу іноземних суден, що перебували в українських портах Чорного моря та ріки Дунай.

Як пише BlackSeaNews, експерти редакції та аналітики Моніторингової групи "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" звернули увагу на історію портів судна Professor B (Container Ship, IMO: 8401523). Воно перебувало на якірній стоянці в територіальних водах Румунії поблизу Сулінського гирла річки Дунай та очікувало проходу до українського порту Рені.

"Це судно було нам знайоме, оскільки входить до переліку суден "зернового флоту", що задіяні в експорті українського зерна з портів Одеської області (заходило до портів в Чорноморську в жовтні 2022 та в Одесі в грудні 2022)", – йдеться у матеріалі.

Проте увагу привернув інший рейс цього судна. Зʼясувалося, що з 2 березня 2023 року по 21 березня 2023 року воно перебувало на розвантаженні в Керченській протоці, на рейдовій якірній стоянці №471 російського порту "Кавказ". Після розвантаження 21 березня 2023 року  Professor B безперешкодно прибув до Ізмаїльського морського торговельного порту в Україні. Вже 5 квітня він був там.

Маршрут судна Professor B / фото blackseanews.net

Маршрут судна Professor B по річці Дунай до порту Ізмаїл / фото blackseanews.net

"Прямий рейс з російського порту до українського в умовах війни спочатку здався нам якимось випадковим збігом обставин, але ми вирішили більш широко перевірити наявність/відсутність подібних рейсів інших суден. Без особливих зусиль ми знайшли досить значну кількість суден, що перебували в російських портах, а через деякий час прийшли до портів України", – зауважують експерти. 

Серед таких суден, зокрема: 

  • Magpie S General Cargo під прапором Ліберії, прибуло до порту Ізмаїл з російського порту Новоросійськ 5 травня 2023 року;
  • Besiktas Iceland Tanker під прапором Мальти, прибуло до порту Ізмаїл з російського порту Новоросійськ 10 травня 2023 року;
  • Envar General Cargo під прапором Панами, прибуло до порту Ізмаїл з російського порту Новоросійськ 8 травня 2023 року;
  • Aliye Hanim General Cargo під прапором Туреччини, прибуло до порту Ізмаїл з російського порту Новоросійськ 24 травня 2023 року.

Експерти дійшли висновків, що візити до портів України торговельних суден іноземних судновласників, шо до цього перебували з візитами в чорноморських портах Росії не є масовим явищем. Проте ця практика доволі поширена і вимірюється це десятками суден.

"Із точки зору безпеки української інфраструктури та протидії можливим диверсійним діям варто прийняти спеціальні рішення щодо неможливості суб'єктам морського бізнесу фрахтувати для перевезення вантажів до/з українських портів судна, що виконують рейси до портів РФ. Або просто заборонити таким суднам заходити до портів України. Для аналогії наведемо приклад з нещодавнього 11-го пакету санкцій ЄС, які забороняють суднам будь-якої країни, що перевозили російську нафту на порушення санкцій ЄС, заходити до портів країн-членів ЄС", – наголосили в матеріалі.

Судноплавство і війна в Україні: останні новини

У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України заявили, що Росія зупинила реєстрацію суден в рамках зернової ініціативи. Внаслідок цього в територіальних водах Туреччини заблоковані вже 29 суден. Вони мають експортувати 1,4 млн тонн продовольства. 

Водночас міністр аграрної політики України Микола Сольський запевняє, що в України є "план Б" на той випадок, якщо Росія вийде із зернової угоди. За його словами, РФ вже заблокувала використання порту Південний на Чорному морі, незважаючи на угоду.

Вас також можуть зацікавити новини: