фото УНІАН, Олександр Синиця

Європейська Бізнес Асоціація (EBA) звернулась до віцепрем’єр-міністра з відновлення України — міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби з проханням передбачити у Державному бюджеті на 2026 рік видатки для відшкодування збитків Укрзалізниці, пов’язаних із пасажирськими перевезеннями. 

"Проблема збитковості пасажирських перевезень є критичною вже багато років. У 2024 році збитки Укрзалізниці від пасажирських перевезень перевищили 18 млрд грн, а у 2025 році, попри виділення 4,3 млрд грн на компенсацію, прогнозовано сягнуть понад 22 млрд грн. Водночас в середньому доходи у пасажирському сегменті покривають лише близько 40% витрат", - наголосили в EBA.

Відео дня

 В Асоціації нагадали, що наразі ці збитки УЗ покриває коштом вантажних перевезень — шляхом крос-субсидування. Проте така практика є економічно невиправданою, не відповідає європейським практикам і негативно впливає на розвиток залізничної галузі.

"Підхід перехресного субсидування перекладає компенсаційні витрати на вантажовласників, тим самим створюючи для них додаткове фінансове навантаження. Це, своєю чергою, негативно впливає на конкурентоспроможність і обсяги вантажних перевезень та, відповідно, гальмує розвиток галузі в цілому. До того ж, європейська модель ринку залізничних перевезень взагалі не передбачає крос-субсидування між пасажирським та вантажним сегментами", - наголосили в EBA. 

Найбільш доцільним, зважаючи на соціальну важливість збереження доступних перевезень для населення та негативний економічний вплив наявного підходу крос-субсидування, EBA вважає запровадити субсидування пасажирських перевезень з державного бюджету.

 "Європейська Бізнес Асоціація закликає Міністерство розвитку громад та територій — підготувати та подати до Мінфіну бюджетний запит на компенсацію прогнозованих збитків Укрзалізниці у 2026 році від пасажирських перевезень, а Міністерство фінансів — розглянути можливість включити відповідні видатки до проєкту Закону "Про Державний бюджет України на 2026 рік". Запровадження прозорої та передбачуваної системи фінансування пасажирських перевезень сприятиме розвитку ефективної та збалансованої тарифної політики в залізничній галузі, що відповідатиме інтересам держави та сприятиме сталому розвитку залізничного транспорту", - резюмували у EBA.  

Раніше у Мінрозвитку вже заявляли, що субсидування пасажирського напряму Укрзалізниці за рахунок вантажних перевезень суперечить європейському законодавству, яке має імплементувати Україна вже найближчим часом.