Ілюстрація / REUTERS

Вчені виявили "загадковий об'єкт" в космосі, який може стати ключем до розуміння природи чорних дір. Річ в тому, що знахідна належить до так званої "масової прогалини", тобто класу об'єктів, яких вчені досі не бачили у Всесвіті.

Як пише The Independent, дослідники не знали до цього часу, чи після загибелі зірки лишають після себе щось, що б відповідало параметрам таємничої "масової прогалини". І чому так важко знайти об'єкт, який би належав до неї.

"Ми десятиліттями чекали на рішення цієї загадки", - сказала професор Північно-Західного університету Вікі Калогера.

"Ми не знаємо, чи цей об'єкт - найважча з відомих нейтронних зірок, чи він найлегша з відомих чорних дір. Але в будь-якому разі, він б'є рекорди", - додала вчена.

Читайте такожНайбільша загадка Всесвіту: вчені відкрили вірогідну частинку темної матерії

Загадковий об'єкт виявили після того, як вчені зафіксували "дуже незвичний" сигнал за допомогою обсерваторій Virgo і Ligo. З їхньою допомогою були відкриті у свій час перші гравітаційні хвилі.

"Це змінить те, як вчені говорять про нейтронні зірки й чорні діри", - сказав співавтор дослідження професор Вісконсінського університету Патрік Бреді.

"Масова прогалина може, зрештою, взагалі не існувати через обмежені можливості спостереження. Час і більше досліджень розставлять все на місця", - додав він.

Коли найбільш масивні зірки гинуть, вони колапсують під дією власної гравітації й перетворюються на чорні діри. Менш масивні зірки вибухають й стають надновими, лишаючи після себе нейтронні зірки. Проблема "масової прогалини" з'явилася тому, що маса найважчої нейтронної зірки в 2,5 рази більша, ніж у Сонця, а найлегшої чорної діри - в 5 разів. Вчені були спантеличені тим фактор, що вони не змогли знайти у Всесвіті нічого, що мало б масу в межах між цими двома величинами.

І ось нарешті вони змогли виявити об'єкт, який може бути або найважчою серед відомих нейтронних зірок, або найлегшою чорною дірою, про які знає людство. Адже він в 2,6 рази більший, ніж Сонце. Тож він повністю відповідає параметрам масової прогалини. Об'єкт виявили, коли він зливався з чорною дірою, яка в 23 рази важка, ніж Сонце. Подія створила гравітаційні хвилі в космосі, які вдалося зафіксувати на Землі. Це відкриття вже ставить під питання сучасне розуміння того, як зірки гинуть і як вони об'єднуються в бінарні системи.

Читайте такожВчені виявили сліди потужного вибуху в центрі Чумацького шляху, який затьмарив усі зірки

"Це злиття найбільш дивне з усіх, які вдавалося спостерігати досі за допомогою гравітаційних хвиль", - скала доктор Патрісія Шмідт з Інституту астрономії гравітаційних хвиль.

"Воно розширює наші уявлення про природу легшого компаньйона і про те, як він розвивається до максимальної межі. Якийсь час астрофізики будуть зайняті цими питаннями", - вважає вона.