Експерти пропонують законодавчо заборонити рекламу на 'краденому' контенті в інтернеті

18 вересня 2020 відбувся Круглий стіл українського представництва міжнародної асоціації IAB (Interactive Advertising Bureau, Бюро інтерактивної реклами) за участю членів Ініціативи "Чисте небо". Серед учасників Круглого столу — Amplifi, MGID, Digital Sales House Adpartner, Resolution Media (OMD OM Group), 1+1 media, Getty Images Ukraine та інші.

Метою зборів був конструктивний діалог і пошук домовленостей між учасниками двох об'єднань — "Чистого неба" та IAB Ukraine — в питаннях реклами і захисту прав правовласників. На необхідності пошуку спільних рішень акцентувала увагу СЕО IAB Ukraine Анастасія Байдаченко.

Відео дня

В'ячеслав Мієнко, керівник Ініціативи "Чисте небо", нагадав про те, як створювався сервіс blacklists.org.ua і докладно розповів про деталі його роботи.

Перший крок: правовласники моніторять власний контент в інтернеті на предмет його нелегального розміщення та передають списки сайтів-порушників з скріншот "Чистому неба" як адміністратору сервісу.

Другий крок: Ініціатива верифікує подані списки, об'єднує і викладає у відкритий доступ, а також розсилає передплатникам сервісу. Щомісяця список сайтів, до яких є претензії правовласників, оновлюється.

Третій крок: партнер "Чистого неба" Українська Антипіратська Асоціація (УАПА), а також інші правовласники, проводять моніторинг розміщення реклами на сайтах "чорного списку". Таким чином, рекламодавці отримують листи-повідомлення про те, що їх реклама була розміщена на недобросовісних сайтах.

В'ячеслав підкреслив, що підставою для відправки рекламодавцям повідомлень є поява їх реклами на сайті-порушника 2 і більше разів протягом 3 місяців.

Технічний процес моніторингу у кожного правовласника свій. У 1+1 media, наприклад, автоматизовані і пошук контенту, і розсилка повідомлень.

Кирило Матвієнко, директор з продажу Getty Images Ukraine, зазначив, що Getty Images до моніторингу і спілкуванню з сайтами підходять через поняття системного порушника авторських і суміжних прав. Ресурс може відреагувати на їх прохання і видалити нелегально розміщені фотографії, але потім поставити нові. У такій ситуації стає ясно, що подальші прохання не мають сенсу: ресурс усвідомлено порушує авторські права, і з ним потрібно боротися іншими методами.

Важливо відзначити, що правовласники, що входять в "Чисте небо", не ставлять цілі піддати негайному покаранню всіх, хто хоч раз розмістив контент нелегально. Вони завжди починають з діалогу — як з провайдерами, так і з сайтами. І тільки потім подають заяву в правоохоронні органи.

З боку рекламних агентств прозвучало однозначне небажання співпрацювати з піратськими ресурсами і підтримка сервісу blacklists.org.ua. При цьому прозвучали і питання — зокрема, про притягнення до відповідальності за фінансування піратства, як зазначено в статті 176 Кримінального кодексу України. Як відзначили Сергій Денісенкo, CEO MGID, і Михайло Іртлач, директор з маркетингу Digital Sales House Adpartner, рекламодавець і сейлсхаус можуть не знати, що на ресурсі розміщено контент нелегально, це виявляється тільки за фактом, після отримання розсилки від blacklists.org.ua.

Юрист компанії Programmatic Media Group заявив, що з точки зору законодавства рекламодавець, розміщуючи рекламу на будь-якому ресурсі, права власника контенту не порушує. Також він зазначив, що на сьогоднішній день закон не дає чітких критеріїв, що означає фінансування піратства.

Як результат обговорення, В'ячеслав Мієнко запевнив про готовність "Чистого неба" до діалогу та пропозицій рекламодавців щодо поліпшення сервісу. Завдання Ініціативи — інформувати рекламодавців про нелегальні сайти. Що стосується законодавчої норми про фінансування піратства, то, як і будь-яка нова норма, вона повинна бути з часом відпрацьована. Ключове — дотримання принципу follow the money, мета якого — ослаблення фінансування піратів. У цьому контексті В'ячеслав згадав про намір "Чистого неба" ініціювати зміни в закон "Про рекламу", що регулює розміщення реклами на ресурсах з нелегальним контентом.

Поговорили про технічні нюанси моніторингу. Вероніка Логвіновська, Digital Buying Director Amplifi Ukraine, відзначила, що рекламодавцям необхідна єдина методологія відстеження нелегально розміщеного контенту. На її погляд, потрібно працювати і над вдосконаленням сервісу blacklists.org.ua, оскільки є піратські сайти, які не включені в список. Йдеться про захищений правом інтелектуальної власності контент, чиї власники не проводять належний моніторинг. За словами Вероніки, завдання — домовитися з дослідницькими компаніями Gemius і Kantar про надання даних про кількість нелегальних показів і визначенні порога чутливості, щоб в моніторинг не потрапляли сайти з 1-3 показами. Ініціатива "Чисте небо" підтримала цю ідею.

В'ячеслав зазначив, що недавно Всесвітня організація із захисту інтелектуальної власності (ВОІВ) випустила сервіс-аналог blacklists.org.ua — WIPO ALERT. Це світовий список сайтів, до яких у правовласників є претензії. Україна зробила вже певні кроки в процедурі приєднання до цього сервісу. 23 вересня відбувся завершальний етап — підписання Меморандуму між Мінекономіки України, яке є регулятором у сфері захисту інтелектуальної власності, та ВОІВ.

"Тепер у нас є можливість заявляти про порушників вже на міжнародному рівні. Для мене цей факт — підтвердження того, що ми на правильному шляху, а наш сервіс — корисний інструмент ", — заявив керівник антипіратської Ініціативи “Чисте небо” В’ячеслав Мієнко.

Учасники Круглого столу резюмували бажанням створити робочу групу при Комітеті стандартів IAB і спільно шукати шляхи розширення технічних можливостей моніторингу, удосконалення його методики, а також виробити ефективний й прийнятний для всіх учасників ринку формат боротьби з крадіжками контенту.