Ілюстрація REUTERS

Президент Володимир Зеленський пропонує скасувати так звані «поправки Лозового» до Кримінального процесуального кодексу і надати Національному антикорупційному бюро та Держбюро розслідувань право самостійно знімати інформацію з телекомунікаційних мереж.

Читайте такожГолова ВР прокоментував президентський законопроект щодо скорочення держфінансування партій

Про це йдеться у законопроект № 1009 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства», зареєстрованому у Верховній Раді 29 серпня.

Відео дня

Главою держави визначено цей проект закону як невідкладний.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, у 2017 році до Кримінального процесуального кодексу України були внесені зміни, які у засобах масової інформації набули назви «правки Лозового», що стосувалися строків досудового розслідування, призначення і проведення експертизи, можливості оскаржувати повідомлення про підозру тощо. Наслідком цих змін стало запровадження штучних процесуальних перешкод для розслідування злочинів, що негативно вплинуло на стан правопорядку у країні, а також на завантаженість суддів. Отже, зазначені норми КПУ мають бути змінені.

Законопроектом вносяться зміни до Кримінального процесуального кодексу України та пов’язані із цим зміни до законів «Про статус народного депутата України», «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про судову експертизу», «Про радіочастотний ресурс України», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій» (набуває чинності з 01.01.2020 року).

Так, президент пропонує вилучити із КПК та закону «Про статус народного депутата України», норми, що не відповідають Конституції, та забороняють без згоди Верховної Ради здійснювати обшук народного депутата України, огляд його особистих речей і багажу, транспорту, жилого чи службового приміщення, а також втручатися у таємницю листування, телефонних розмов та іншої кореспонденції. 

Також законопроектом пропонується надати Національному антикорупційному бюро України та Державному бюро розслідувань право самостійно здійснювати зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж у рамках проведення негласних слідчих та розшукових дій.

Крім того, проектом закону передбачається вилучення змін до КПК, які були ухвалені у 2017 році, про порядок обчислення і продовження строків досудового розслідування, призначення і проведення експертизи, можливості оскарження повідомлення про підозру.

Надання слідчому судді, суду при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою права не визначати розмір застави у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого корупційного злочину;

Надання прокурору права звернутися (в тому числі за результатами клопотання учасників кримінального провадження) до суду з клопотанням закрити кримінальне провадження, якщо не встановлено особу, яка вчинила кримінальне правопорушення, у разі закінчення строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, крім випадків вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину проти життя чи здоров’я особи або злочину, за який згідно із законом може бути призначено покарання у виді довічного позбавлення волі; 

Встановлення положення про те, що судовий розгляд починається з оголошення прокурором лише короткого викладу обвинувального акта.

У законі «Про Національне антикорупційне бюро України» уточнюються адміністративні повноваження директора Національного бюро, а також встановлюються спеціальні положення для проведення конкурсу на зайняття посад негласних штатних працівників бюро.

Довідка УНІАН. 3 жовтня 2017 року Верховна Рада ухвалила президентський закон про внесення змін до низки кодексів (№ 6232).

Серед інших під час ухвалення закону було враховано поправку депутата від Радикальної партії Андрія Лозового, якою передбачено скорочення строків досудового розслідування та інші.

Завдяки цим «поправкам Лозового» у КПК було ще більше посилено захист прав підозрюваних та обвинувачуваних. На практиці це призводить до того, що розслідування справ слідчими і в судах може тривати роками шляхом маніпуляцій нормами КПК з боку адвокатів обвинувачуваних та підозрюваних.

Крім того, керівники НАБУ і ДБР неодноразово нарікали на те, що їхні відомства позбавлені права самостійно знімати інформацію з каналів зв’язку в рамках розслідування справ і змушені просити про такі дії СБУ.