Заблоковані чорноморські порти - одна з найбільших проблем промислових підприємств України - AP / скріншот

Заблоковані морські порти не дозволяють промисловим підприємствам України відновити виробництво, адже вони були змушені скоротити географію своїх клієнтів.

До такого висновку дійшли журналісти Associated Press (АР) після візиту на завод Запоріжсталь Групи "Метінвест" у Запоріжжі.

"До війни металургія була опорою економіки й займала третину експорту України. Але цю тенденцію зруйнували російські війська, що взяли під контроль промислові центри в Донецькій та Луганській області. Через війну завод працює не на повну потужність, третина з понад 10 000 працівників простоює", - пише видання. 

Відео дня

Associated Press пояснює: повернутися до нормального рівня виробництва Запоріжсталі, як і багатьом промисловим підприємствам в Україні, заважають перебої з постачанням електроенергії внаслідок російських ракетних атак, пошкодження інфраструктури та блокада чорноморських портів.

"Саме блокада є однією з найбільших проблем для Запоріжсталі, робота якої переривалася лише двічі за її майже 90-річну історію – під час Другої світової війни та невдовзі після вторгнення Росії в Україну. Замість кораблів замовлення перевозяться переважно залізницею, що підвищує вартість не лише транспортування, а й виробництва та сировини", - пояснює видання. 

Журналісти акцентують: до війни завод міг зібрати партію сталевих штаб, які використовують, наприклад, для виробництва холодильників, та доставити їх покупцям за місяць або два. Але через блокаду портів все змінилося. 

"Зараз доставка може тривати три місяці й більше. Не кожен клієнт готовий до таких ризиків. Тому ми були змушені скоротити географію наших клієнтів", – розповів виданню гендиректор Запоріжсталі Роман Слободянюк.

Раніше Запоріжсталь працював із замовниками майже в 60 країнах, зараз їх поменшало вдвічі. Війна вплинула на здатність комбінату виконувати замовлення для багатьох африканських країн і більшості країн Близького Сходу. Адже до війни приблизно 90% металургійної продукції експортувалося морем, бо це було набагато дешевше. 

"Зараз комбінат орієнтується на найближчі європейські країни та ринок США, куди можна доставляти продукцію через польські морські порти. Водночас, український KSE Institute підрахував, що збитки українського бізнесу внаслідок війни становлять $13 мільярдів. У 2022 році обсяг виробництва скоротився приблизно на третину, а цього року Міністерство економіки прогнозує зростання лише на 1%. За словами пана Риженкова (Юрій Риженков, генеральний директор Метінвест – Ред.), відновлення ланцюгів постачання, насамперед розблокування чорноморських портів, пожвавить компанію", - резюмує видання. 

Нагадаємо, раніше Федерація роботодавців України заявила, що розблокування експорту через морські порти дасть Україні 10% до ВВП та 135 млрд грн податкових надходжень, а також дозволить відновити понад 500 тисяч робочих місць.