Збройні Сили України можуть розраховувати на отримання винищувачів від Словаччини. Про це сказав прем'єр-міністр країни Едуард Гегер в ефірі чеського телебачення під час розмови із прем'єром Чехії Петером Фіалою.
Мова йде про літаки МіГ-29AS, які стоять на озброєнні цієї країни та мають змінитись F-16, які Братислава очікує у наступному році. Враховуючи те, що Словаччина вже передала Україні свої зенітні ракетні комплекси С-300, від моменту передачі літаків до отримання американських винищувачів небо країни будуть захищати збройні сили Чехії.
Особливості та можливості МіГ-29AS
З моменту розпаду Чехословаччини на озброєнні Словаччини знаходились 10 винищувачів МіГ-29А. Це була спеціальна експортна версія винищувача, який мав трохи спрощений радіолокаційно-прицільний комплекс. У 1994-1996 роках Словаччина за рахунок виплати боргу від РФ отримала ще 14 МіГ-29 у найсучаснішій, на той час, версії МіГ-29С - останньої серійної модернізації зі збільшеним бойовим навантаженням до 4000 кг з 2180 кг.
У середині 2000-х років Братислава замовила їх модернізацію шляхом кооперації західних компаній та російського "МіГ". Нею передбачалось провести капітальний ремонт, подовження ресурсу та зміну деяких систем. Загальна сума контракту, який був підписаний у 2004 році, становила 74,2 млн доларів за модернізацію 12 літаків.
Модернізація була здійснена у самій Словаччині на заводі Letecke Opravone Trencin. Наразі невідомо, які саме літаки пройшли цю модернізацію, МіГ-29А чи МіГ-29С, тим паче, що оновлена версія у російських джерелах вказана, як МіГ-29АС. Але, з огляду на все, мова йде про модернізацію новіших машин.
За основу модернізації МіГ-29ASбув взятий проект МиГ-29СД, який був розроблений для Малайзії й передбачав заміну радіолокаційного прицільного комплексу зі встановленням оновленої РЛС Н019МЭ "Топаз". Завдяки цьому літак отримав можливість обстрілу ракетами до двох цілей одночасно, а сам радар краще фільтрує завади.
Окрім того, встановлений новий бортовий комп'ютер, багатофункціональний дисплей у кабіні та була проведена інтеграція зв’язку та навігації за стандартом НАТО. Також були замінені двигуни на нові зі збільшеним ресурсом, а ресурс самого літака збільшено до 4000 годин. Загальний строк експлуатації модернізованих літаків оцінювався на рівні до 2030-2035 років.
Порівняння МіГ-29AS з українськими МіГ-29
Якщо порівнювати словацькі літаки з українськими, то треба враховувати, що на озброєнні Повітряних Сил України знаходяться як старі МіГ-29, так і модернізовані МіГ-29МУ1.
У порівнянні зі старими версіями МіГ-29 словацькі МіГ-29AS мають сучасніший бортовий радіолокаційний прицільний комплекс та системи навігації. Водночас українська модернізація МіГ-29МУ1 в цілому подібна до МіГ-29AS, бо перелік оновлень у цих літаках майже ідентичний. Але під час модернізації словацьких літаків також був посилений планер, що збільшило їх корисне навантаження.
Загалом зараз Словаччина має на озброєнні дев'ять Міг-29AS та два учбово-бойових МіГ-29UBS. Останній не може повноцінно виконувати бойові задачі через відсутність на ньому радіолокаційної станції. Водночас навіть дев'ять Міг-29AS будуть для України значним посиленням Повітряних Сил.
Характеристики міг-29AS
- Екіпаж: 1 людина
- Розмах крила: 11,36 м
- Маса максимальна злітна: орієнтовно 19,7 т.
- Двигуни: 2х8300 кгс
- Максимальна швидкість: 2450 км / год
- 30-мм автоматична гармата, близько 4 т озброєння на шести точках підвіски.