Літак P8 Poseidon / Фото - Royal Air Force

Вкрай цікаве, та доволі елегантне рішення щодо забезпечення безпеки цивільних суден з українським зерном, запропонували у Великій Британії. Міністр оборони Великобританії Бен Воллес повідомив, що якщо РФ та Україна досягнуть домовленостей про вивезення українського зерна морем, то Британія може забезпечити їх супроводження літаками Rivet Joint або P8 Poseidon.

Ці літаки мають забезпечити патрулювання районів Чорного моря та виконувати місію з розвідки та спостереженні за безпекою. Водночас саме P8 Poseidon може мати більш ніж стримувальний фактор для РФ.

Вибір саме повітряного патруля, а не більш очікуваного морського конвою пов’язаний з тим, що Туреччина зараз блокує прохід всіх військових кораблів через Босфор, включно з кораблями РФ, і Лондон не хоче просити Анкару зняти цю заборону.

Можливості P8 Poseidon

P8 Poseidon - американський найсучасніший протичовновий літак, який був введений в експлуатацію у 2013 році. Він був призначений для заміни вже доволі старих протичовнових літаків P-3 Orion, які були розроблені ще наприкінці 50-х років.

Через те, що головними вимогами до літаків такого типу є лише три речі: час у повітрі, здатність вмістити необхідне сенсорне обладнання та комфорт екіпажу,  то було прийнято прагматичне рішення - адаптувати цивільний літак. І розробник P8 Poseidon, американський Boeing, взяв свій найпопулярніший лайнер 737 і адаптував його під потреби військових. Зокрема, фактично, зробив дальність польоту майже необмеженою завдяки встановленню системи дозаправлення у повітрі.

Літак P8 Poseidon / Фото - Royal Air Force

Візуально від пасажирського Boeing 737 військовий P8 Poseidon відрізняється лише трохи подовженим фюзеляжем, відсутністю ілюмінаторів, кінцівками крил та мінімально видозміненими двигунами. Внутрішньо - посилений фюзеляж та вдвічі потужнішими електрогенераторами у мотогондолі двигуна. Більша енергетична потужність пов’язана з використанням на літаку цілого набору сенсорів, які необхідні йому для пошуку надводних кораблів та підводних човнів.

Головний інструмент пошуку кораблів противника - радар APY-10 від Raytheon. Його точні характеристики офіційно не розголошуються. За непідтвердженою інформацію вважається, що максимальна дальність виявлення цілей - близько 370 км. А роздільна здатність дозволяє APY-10 фіксувати цілі з ефективною площею розсіювання на рівні 1 кв. м. Для розуміння, показник для корабля класу есмінець - 10 000 кв. м, малого десантного катера - 50 кв. м, а винищувача четвертого покоління 3-12 кв. м.

Також на борту літака встановлений чутливий сенсор радіоелектронного випромінювання AN/ALQ-240, який ловить випромінювання засобів зв’язку та радарів на кораблях або на землі. Цей засіб радіотехнічної розвідки також дозволяє доволі точно визначати координати та класифікувати ворожі цілі.

Як P8 Poseidon виявляє підводні човни

Але найголовніша задача P8 Poseidon - пошук підводних човнів, які створені саме для того, щоб залишатися непоміченими. І для їх пошуку у P8 Poseidon працює ціла система сенсорів.

В першу чергу він використовує традиційні гідроакустичні буї, які він скидає у районі пошуку. Вони фіксують шуми підводного човна, а система з декількох таких буїв вже дозволяє отримати його доволі точні координати.

Ще один вкрай цікавий сенсор для пошуку дизельних підводних човнів - датчик, який фіксує вихлоп їх двигунів у повітрі. Варто нагадати, що сучасні дизель-електричні субмарини плавають під водою з працюючими двигунами внутрішнього згорання завдяки шноркелю.

А деякі літаки P8 Poseidon для ВМС США отримали втаємничений радар AN/APS-154 з синтезованою апертурою, який дозволяє виявляти цілі на поверхні з надвисокою роздільною здатністю. Існує інформація, що він фіксує надслабкий кільватерний слід від субмарини, яка йде на глибині. А також може працювати, як станція радіоелектронної боротьби для створення завад радарам противника. 

Поєднання всіх цих засобів, а також велика висота польоту літака, призвели до рішення відмовитись від традиційного сенсора магнітних аномалій, який дозволяє фіксувати великі металеві об’єкти під водою.

Як P8 Poseidon знищує противника

Окрім здатності виявляти цілі P8 Poseidon має всі можливості для того, щоб їх і знищувати. Для цього літак може нести протикорабельні ракети Harpoon або її глобально модернізовану версію SLAM-ER.

Літак P8 Poseidon / Фото-Royal Air Force

Для знищення підводних човнів - глибинні бомби, або значно ефективніші легкі торпеди Mk 54. Остання має активну та пасивну акустичну головку самонаведення, швидкість до 74 км/год під водою та дальність ходу до 9 км. Звісно її запускають не як у кіно про Другу світову у польоті над хвилями, а просто скидаючи з парашутом.

Або, завдяки системі HAAWC, вона ж відома як Longshot, на торпеду Mk 54 встановлюють комплект з крилами та супутниковою навігацією, який дозволяє торпеді планувати на дальність до 90 км, де вона вже скидається з парашутом, занурюється та починає пошук ворожої субмарини.

Звісно все це робить P8 Poseidon далеко не дешевим літаком. Зокрема для Великобританії дев’ять цих машин, разом із всіма додатковими послугами, обійшлись у 3,87 млрд доларів відповідно до контракту за 2016 рік. Тобто ціна одного P8 Poseidon для іноземних замовників складає 430 млн доларів за один літак. Водночас існує дискусія, чи замовив Лондон ці літаки з радаром AN/APS-154, принаймні на жодних фото він помічений не був. 

Літак P8 Poseidon - характеристики

  • Екіпаж: 2 пілоти, 7 операторів
  • Розмаж крила: 39,47 м
  • Максимальна злітна вага: 52,82 т
  • Крейсерська швидкість: 815 км / год
  • Практична стеля: 12,5 км
  • Бойова дальність: 2222 км