За словами Ковальчука, серед ключових ризиків реформи - низький рівень конкуренції через високу концентрацію виробників електроенергії / УНІАН

Старт нового ринку електроенергії з 1 липня 2019 р. може створити значні ризики для інтересів споживачів. Водночас відстрочення запуску ринку може призвести до повного скасування реформи та не гарантує прийняття відповідних рішень у більш пізній період.

Про це сказав на прес-конференції в Києві керівник ДП «НЕК «Укренерго» Всеволод Ковальчук, передає прес-служба компанії.

Він підкреслив, що Укренерго наразі виконує всі вимоги законодавства, що регулюють хід впровадження реформи, і на 1 липня компанія буде готова працювати в умовах нового ринку, але також буде готовою і до рішення про перенесення початку функціонування нового ринку на будь-яку іншу дату.

Відео дня

Серед ключових ризиків, за словами Ковальчука, це низький рівень конкуренції через високу концентрацію виробників електроенергії, що може призвести до неконтрольованого збільшення ціни на електроенергію в умовах відсутності належного захисту споживачів, а також відсутність налагодженої системи подання достовірних даних комерційного обліку від операторів систем розподілу.

«В Україні 76% виробництва електроенергії припадає лише на двох виробників (НАЕК «Енергоатом» - 55% та ДТЕК - 21%). При цьому відсутній імпорт електроенергії, який може створити конкуренцію національним виробникам, а нова модель ринку поки що не передбачає ніяких прямих ефективних запобіжників, що могли би впливати на виробників зі значною часткою на ринку. Але водночас ці проблеми - наслідок застарілої моделі, яка працювала в електроенергетиці останні 20 років. Тому нам важливо не просто запровадити ринок, а й зробити це правильно та врахувати усі ризики та нюанси, які стали зрозумілими в ході процесу підготовки до запуску ринку», - зазначив Всеволод Ковальчук.

Ще один пласт проблем, за словами Ковальчука, це неприйняття усіх необхідних нормативно-правових актів та заходів, які уможливлять впровадження нового ринку електричної енергії з 1 липня 2019 року. Ковальчук нагадує, що досі відсутній повний перелік нормативних актів для запуску ринку допоміжних послуг. Також, за його словами, вже півроку залишається невирішеною проблема з блокуванням платежів для розробників програмного забезпечення для балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг.

«Зважаючи на те, що до запланованого старту нової моделі ринку 1 липня 2019 р. залишилося обмаль часу, Укренерго пропонує розглянути та проаналізувати три сценарії можливого розвитку подій, які сьогодні активно обговорюються експертами та учасниками ринку електричної енергії. Перший - старт відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» 1 липня 2019 р., другий - з перенесенням дати на 1 жовтня 2019 р. і третій - з датою старту 1 квітня 2020 р», - йдеться у повідомленні.

«Кожен сценарій має свої певні ризики, які чітко ідентифіковані нами та іншими колегами. Існують конкретні механізми їх мінімізації чи усунення, що були запропоновані нами сьогодні. У будь-якому разі рішення щодо початку роботи нового ринку з 1 липня 2019 року – за Урядом та НКРЕКП, а у разі необхідності перенесення дати запуску – за Парламентом. В будь-якому з окреслених сценаріїв потрібна скоординована робота усіх без винятку ключових стейкхолдерів. Без належно підготовлених та ухвалених рішень є висока вірогідність, що конкуренції на ринку не відбудеться в достатній мірі, а значить, споживач залишиться сам на сам з усіма проблемами нового ринку», — резюмував В. Ковальчук.